Znečištění ovzduší

Politika 18-06-2019

Konec uhlí v zemích V4: Není na co čekat

Zásadními neznámými v tématu přechodu z uhlí na jiné zdroje není jestli, ale kdy, a jak cílů dosáhnout s ohledem na lidi v uhelných regionech. Polsko, Česko a Slovensko se potýkají s  otázkou kdy, zatímco Polsko stále řeší jestli vůbec.
Doprava 29-05-2019

Česko na cestě k elektromobilitě: Chybí nezbytná infrastruktura i zájem občanů

Přestože se počet vozidel na alternativní pohon rok od roku zvyšuje, a ačkoliv má Česko podle odborníků dobré podmínky pro rozvoj elektromobility, je stále co dohánět.

Další krok k čisté mobilitě. Veřejná sféra musí začít využívat více nízkoemisních vozidel

Europoslanci dnes podpořili směrnici, která stanovuje, že určité procento vozidel nakoupených a pronajímaných ve veřejných zakázkách musí spadat mezi nízkoemisní. Podle české europoslankyně Konečné je finální verze legislativy příliš slabá.
Doprava 27-03-2019

Emise u osobních aut se mají snížit o 37,5 procenta. Výrobci automobilů to označují za nereálné

Evropští poslanci dnes schválili návrh na snížení škodlivých emisí u nových osobních aut do roku 2030 o 37,5 procenta a u nových lehkých užitkových vozů o 31 procent.
Aktuálně v EU 22-03-2019

Summit EU řešil kromě brexitu také vztahy s Čínou, USA nebo ochranu klimatu

Po dramatickém čtvrtku bruselského summitu, který zcela ovládlo jednání o odkladu brexitu, se v pátek lídři zemí EU věnovali řadě dalších klíčových témat. Projednávali vztahy s Čínou, obchodní dohodu s USA nebo klimatickou politiku.

Unie musí přehodnotit své emisní cíle na rok 2030, usnesl se Evropský parlament

Evropská unie musí podle Evropského parlamentu přehodnotit své střednědobé klimatické cíle, aby mohla k roku 2050 dosáhnout nulových čistých emisí skleníkových plynů.

EU se dohodla na snížení emisí CO2 u nákladních aut

Evropská unie se dohodla na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2) u nových nákladních vozů a autobusů. Do roku 2030 se mají emise snížit ve srovnání s letošním rokem o 30 procent.

Snižování emisí CO2 nesmí vyvraždit automobilový průmysl, zaznělo v Ostravě

Podzim se v EU nesl ve znamení velkých změn v oblasti budoucího snižování emisí u nových automobilů – kompromis se zastavil až ve výši 37,5 procenta. Ambiciózní plány by ovšem mohly poškodit evropské automobilky, upozornili hosté ostravské debaty.
Doprava 15-01-2019

Europoslanci požadují bezpečnější autonomní vozidla. Mají více chránit zdraví i osobní data

Autonomní doprava může zvýšit bezpečnost a plynulost na silnicích, přispět k čistšímu vzduchu nebo vytvářet nová pracovní místa. Musí být ale zajištěna dostatečná ochrana a kontrola osobních údajů, která vozidla vytvářejí.

U nákladních aut chceme v roce 2030 o 30 procent nižší emise, shodly se členské státy EU

Země EU chtějí, aby se emise oxidu uhličitého u nákladních automobilů a autobusů k roku 2030 snížily o 30 procent proti hodnotám roku 2019. Na okraj jednání ministrů životního prostředí Unie to dnes oznámilo rakouské předsednictví.

Emise u osobních automobilů by se měly snížit o 37,5 procenta

Evropská unie dosáhla kompromisu v otázce, jak výrazně snížit emise oxidu uhličitého u aut. Do roku 2030 tak škodlivé emise v případně osobních automobilů bude nutné snížit o 37,5 procenta, v případně užitkových vozů o 31 procent.
Klimatická změna 17-12-2018

Unie chce být do roku 2050 klimaticky neutrální. Má šanci úkol splnit?

Evropa má plán, jak v budoucnu výrazně snížit emise. Ke klimatické neutralitě však vede ještě dlouhá cesta. 

Zákaz dieselů je teprve začátek. Němci se přiklánějí k čistým městům a udržitelné mobilitě

Obyvatelé německých měst chtějí čistší vzduch, méně aut v ulicích a více zeleně. Jedinou cestou je udržitelná mobilita a změna v myšlení lidí, říkají odborníci.
Doprava 19-11-2018

Europoslanci požadují razantnější snížení emisí CO2 u nákladních automobilů

Europoslanci ve středu 14. listopadu hlasovali o regulaci emisí CO2 u nákladních vozidel. Opět chtějí zpřísnit původní návrh Evropské komise.

Špatný vzduch zabíjí. Pomoci má lepší kontrola kotlů i aut

Znečištění ovzduší má celou řadu viníků – od domácností přes dopravu a průmysl až po zemědělství. V Česku má pomoci výměna kotlů, lepší kontrola aut nebo ukončování výroby elektřiny z uhlí. Snažit by se ale mělo i sousední Polsko, odkud k nám část znečištění přichází.

Polsko a Česko: Jak „obnovit“ energetický mix?

Uhlí je pro Česko i Polsko hlavním energetickým pilířem. V Polsku stojí až za 80 % vyrobené elektřiny, v České republice je podíl uhlí na výrobním mixu dvakrát nižší díky dvěma jaderným elektrárnám.
Doprava 10-10-2018

Země EU chtějí snížit emise CO2 u aut o 35 procent

Po celodenním dramatickém vyjednávání zástupců členských států o nových cílech pro snižování emisí oxidu uhličitého je rozhodnuto. Do rozhovorů s europarlamentem o konečné podobě legislativy vstupují s cílem snížit emise CO2 u aut o 35 procent.
Doprava 05-10-2018

Do roku 2030 chceme u nových aut o třicet procent méně emisí, požaduje V4

Premiéři V4 včetně Babiše podporují návrh Komise, aby do roku 2030 všechna nová auta vypouštěla do ovzduší o třicet procent méně emisí oxidu uhličitého než v roce 2021. Společně se svým bulharským kolegou to napsali kancléři předsednického Rakouska Kurzovi.
Doprava 03-10-2018

Nová auta by měla vypouštět méně emisí. Návrh schválený europarlamentem ale naráží na kritiku

Evropský parlament se dnes vyslovil pro přísné snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut. Podle automobilového průmyslu jsou ale nastavené limity až příliš ambiciózní.

Halogenové žárovky v EU postupně zhasnou. Nastupují LEDky a další úsporné zářivky

Žárovky škodlivé k životnímu prostředí postupně zmizí ze světa a nahradí je energeticky účinnější a ekologičtější alternativy s delší životností. Stojacích lamp, designovaných lustrů, ručních svítidel a světýlek v troubě se změny pravidel EU nedotknou.
Evropské finance 22-08-2018

Česká doprava čerpá miliardy z fondů EU, kvalita silnic však stále pokulhává

Fondy EU jsou hlavním zdrojem financování českých silnic. Doprava v ČR ale nadále vázne, a navíc způsobuje obrovské znečištění ovzduší. Od roku 2004 bylo zrekonstruováno či nově zbudováno za finanční spoluúčasti fondů EU celkem 3 447 kilometrů silnic.
Evropské finance 30-07-2018

Fondy EU mohou pomáhat se sociálními službami nebo rozrůstáním měst. Co chtějí české obce a kraje?

Města a obce již mají své tematické priority pro budoucí kohezní fondy EU ustaveny. Výzvou je pro ně sociální péče nebo přesun lidí z venkova do měst. Kraje svou pozici teprve pilují.
Aktuálně v EU 17-07-2018

Komise zveřejnila závěry k případu VW, firma mohla pro zákazníky udělat víc

Evropská komise a národní úřady pro ochranu spotřebitele zveřejnily závěry týkající se svolání 8,5 milionu automobilů, ke kterému skupina Volkswagen v EU přistoupila po skandálu „Dieselgate“.
Klimatická změna 11-07-2018

Uhlí skončí, Ústecko hledá nový start. Inspiruje se i v sousedním Německu

Útlum uhelné energetiky nepostihne jen těžební a energetické firmy, ale celé regiony, v jejichž hospodářství je zakořeněna závislost nejen na těžbě, ale i těžkém průmyslu, a které se potýkají s řadou sociálních problémů. Česko už cestu k novým příležitostem uhelných krajů začalo hledat. Poučit se může i z německých úspěchů a chyb.