Stejný cíl a podobné překážky. Na prvním místě v plánech Prahy, Brna i Ostravy stojí budování bezemisní veřejné dopravy. Obyvatelům měst by vypouštěla do oken menší množství škodlivin a zároveň by nabídla obstojnou a pohodlnou alternativu k cestování po vlastní ose osobními auty.
Celkem 702 milionů eur (17,9 miliardy korun) z Národního plánu obnovy (NPO), o jejichž uvolnění Česku v pondělí rozhodla Evropská komise, půjde především na projekty spojené s ochranou životního prostředí, modernizaci železnice nebo na digitalizaci veřejné správy.
Členské státy Evropské unie schválily plánované zpřísnění předpisů pro emise oxidu uhličitého u nákladních automobilů a autobusů. Oznámilo to dnes belgické předsednictví EU. Opatření ještě musí odsouhlasit plénum Evropského parlamentu.
Emise by se podle nových předpisů měly do roku 2040 snížit …
Země EU a europoslanci se dnes shodli na nové emisní normě, oznámil Evropský parlament. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu a rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy.
Česko míří spolu s ostatními státy EU k uhlíkové neutralitě. Změny se dotknou průmyslové výroby, dopravy, zemědělství i dalších hospodářských odvětví. Cílem konference je podpořit veřejnou debatu o transformaci jako společenské a ekonomické realitě a předpokladu pro budoucí hospodářský růst.
Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí dnes schválil svou zprávu o emisní normě Euro 7, kterou připravil český europoslanec Alexandr Vondra. V listopadu by tak o normě měl hlasovat celý Parlament a následovat by měly trialogy s Radou a Komisí.
Ministři Evropské unie zodpovědní za konkurenceschopnost dnes schválili novou emisní normu Euro 7. Na sociální síti X to oznámil český ministr dopravy Martin Kupka, který vyjednaný kompromis označil za velký úspěch.
Nová emisní norma Euro 7 vzbudila velké emoce – zejména ty negativní. Evropští výrobci automobilů označili normu za nepřijatelnou a nerealistickou. Argumenty zřejmě padly na úrodnou půdu, norma nyní prochází evropským legislativním procesem a tlak na její úpravu nabírá na síle.
Turów vyrábí přibližně 7 procent polské energie a zaměstnává tisíce lidí. Pro obyvatele na české straně hranice však přináší výhradně negativa – ztrátu vody, ničení krajiny i znehodnocování nemovitostí obyvatel v bezprostřední blízkosti. Jak se lidem v česko-polském pohraničí žije a jak se dívají na jeho budoucnost, se na místo vydaly zmapovat česká a polská redakce EURACTIV.
Praha aktuálně hasí následky nedostatku parkovacích míst v metropoli, ale nedaří se jí cílit na jeho příčiny, vysvětluje pro redakci koordinátorka Plánu udržitelné mobility a výzkumná pracovnice Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy Markéta Braun Kohlová.
Konec spalovacích motorů a emisní norma Euro 7 – regulace, které ovládly debatu o ozelenění autoprůmyslu v Evropě a vyvolaly rozruch. Podaří se Česku a jeho spojencům změnit normu Euro 7? A jaká je budoucnost evropského autoprůmyslu? Odpovídá analytik EUROPEUM Vít Havelka.
S příchodem teplého počasí se na cestách rojí opět menší či větší „pelotony“ cyklistů. Covidový cykloboom by ale podle europoslanců neměl skončit právě u rekreačních vyjížděk, Evropa by se měla na cyklistiku dívat i jako na celý průmyslový ekosystém, který má ekonomice co nabídnout.
Redakce EURACTIV.cz oslovila městské dopravní podniky v Česku, aby zjistila, jak přistupují k dekarbonizaci autobusové dopravy a jaké alternativní pohony mají v plánu zavádět.
Ministři dopravy Evropské unie debatovali o emisní normě Euro 7. Česká republika společně s dalšími sedmi zeměmi normu v současné podobě odmítá. Koalice států se po včerejším jednání podle slov ministra Kupky navíc může rozrůst o další státy.
Instituce EU schválily další část balíčku Fit for 55. Jak bude vypadat nový systém obchodování s emisními povolenkami? Kdo bude platit uhlíkové clo? A jak chce EU pomoci vyvážit náklady na snižování emisí skleníkových plynů? Odpovídá analytička Kateřina Kolouchová z Fakta o klimatu.
Negativní dopady dopravy na zdraví lidí ve městech jsou často spojené s vysokým počtem aut, a zdaleka nejde jen o škodliviny z výfukových plynů. Konkrétně v Praze ale zůstává otázka snižování počtu parkovacích stání v ulicích tak politicky citlivá, že jde pokrok jen velmi pomalu.
Návrh emisní normy Euro 7 z dílny Evropské komise vyvolal vlnu negativních reakcí. Tentokrát přináší pravidla nejen pro osobní, ale i pro nákladní auta v jednom legislativním balíku. Není navíc jedinou legislativou, která na omezení emisí kamionů a autobusů myslí.
Europoslanci dnes schválili ukončení vydávání bezplatných emisních povolenek v průmyslu do roku 2034 a zpoplatnění emisí z vytápění budov a silniční dopravy od roku 2027. Odhlasovali také zavedení takzvaného uhlíkového cla na hranicích.
Životní prostředí v České republice zůstává jedno z nejhorších v Evropské unii. Česku patří v této oblasti v letošním ročníku Indexu prosperity a finančního zdraví 22. místo z 27 členských států, oproti loňsku si polepšilo o jednu příčku.
Veškeré emise CO2 ze spalovacích motorů u nových vozidel budou od roku 2035 v Evropské unii zpoplatněny. Členské země EU dnes definitivně schválily normu, která od zmíněného data prakticky znemožňuje prodej nových benzínových a naftových aut.
Evropská komise v listopadu 2022 představila dlouho očekávaný návrh nové emisní normy Euro 7. Co přináší? Podcast Evropa zblízka přináší záznam debaty.
Budoucnost aut s výfukem hýbe Evropou. Český ministr dopravy Martin Kupka proto vyrazil do Štrasburku, kde jednal o prosazování „realistických“ pravidel. Zčásti má pravdu. V boji za syntentická paliva, je ovšem realismus jednoznačně na straně návrhu, který je dávno na stole.
Současný návrh emisní normy EURO 7 je nerealistický, a jeho negativní dopady převáží ty pozitivní. Myslí si to český ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který do Štrasburku svolal skupinku obdobně smýšlejících zemí, aby vyladily společnou strategii.
Evropská unie by měla do roku 2030 omezit celkovou konečnou spotřebu energie o 11,7 procenta proti hodnotám, které pro konec desetiletí odhadovala před třemi lety. Shodli se na tom v noci na dnešek zástupci členských zemí a Evropského parlamentu.