Vzdělávání

Bez solidarity to nešlo. Teď je potřeba uprchlíky motivovat, aby se integrovali
První fázi uprchlické vlny z Ukrajiny se podařilo zvládnout, teď je nutné připravit se na řešení dalších a větších sociálních, rodinných i kulturních témat, píše v komentáři pro EURACTIV.cz Jiří Kohout. Velkou pomocí by podle něj byly intervenční fondy EU.
První fázi uprchlické vlny zvládlo Česko díky dobrovolníkům, budoucnost si žádá jiná řešení
Na příkladu Českých Budějovic je vidět, jak dobře se Česko dokázalo vypořádat s přílivem uprchlíků z Ukrajiny. Ochota a kapacity dobrovolníků ale pochopitelně postupně klesají a otěže by měl převzít stát. Další scénáře integrace se bohužel odhadují těžko.
Česko zaostává v kvalitě vysokých škol i počtu jejich studentů. Páky státu jsou omezené
Vysokoškolské vzdělávání v Česku na tom není v porovnání s jinými evropskými zeměmi právě nejlépe. Mezi důvody, proč mladí na vysokou nejdou, patří i nedostatek motivace a časová náročnost studia. V české nabídce totiž chybí praktičtěji zaměřené bakalářské obory.
Ostrava a okolí chtějí přesvědčit mladé a chytré, aby neodcházeli jinam
Moravskoslezský kraj trpí odlivem mladých mozků. Aby to změnil, musí jim nabídnout dostatečně lákavé životní a pracovní podmínky, což je náročné a nákladné. Studenti mají vlastní nápady, jak situaci zlepšit.
Lázeňství a sklářství. Karlovarský kraj bude za peníze z EU měnit uhelný ráz regionu
Karlovarský kraj je jedním ze tří českých krajů, které dosáhnou na speciální peníze z EU pro uhelné regiony. Ty i další evropské zdroje hodlá využít nejen na proměnu krajiny, ale i na podporu vědy a vzdělávání.
Není času nazbyt: EU se zaměřuje na odborné dovednosti v rámci přechodu do ekologických odvětví
Naším cílem pro rok 2030 je, aby se 60 % celé dospělé populace v EU každoročně zúčastnilo odborné přípravy, píší v komentáři pro EURACTIV komisaři Nicolas Schmit a Margaritis Schinas.
EU to myslí s digitalizací vážně. Chce zajistit přístup k internetu a digitálnímu vzdělání všem Evropanům
Digitální transformace musí být přínosem pro každého. Alespoň to vyplývá z deklarace o digitálních právech a zásadách z pera Evropské komise. Všichni Evropané by podle ní měli mít právo na digitální vzdělávání, rychlý a bezpečný internet či digitální veřejné služby.
Česko zaostává v rozvoji přeshraniční spolupráce. Důvodem je hlavně mentalita lidí
Jazykové, historické či ekonomické bariéry a jejich postupné odstraňování často spoluutvářejí přeshraničí více než samotné instituce. Vyplývá to z rozsáhlého výzkumu česko-polsko-německo-rakouského pohraničí.
Erasmus nejsou jen studentské večírky. Příliv lidí ze zahraničí prospívá české ekonomice
Za více než třicetiletou existenci programu Erasmus vyjelo do zahraničí za studiem nebo stáží více než devět milionů studentů. Vyjet mohou ale i absolventi, učitelé a další. Výjezdy prospívají nejen studentům samotným, ale i české ekonomice a také společnosti.
Dotace musí jít tam, kde jsou potřeba. Jak toho dosáhnout?
Jak nasměrovat dotační podporu tam, kde je skutečně potřeba? Evropská unie pro to má speciální prostředky, tzv. nástroje integrovaného územního rozvoje.
Kolaja: Lidé na sociálních sítích padají do „králičích nor“. Nová regulace tomu může bránit
Firmy dokáží cílit reklamu na sociálních sítí na základě náboženství i sexuální orientace. Mikrozacílená reklama také umožňuje efektivně šířit dezinformace. Evropská unie by proto měla mít striktní regulaci, která tomu bude bránit, říká Marcel Kolaja v rozhovoru pro EURACTIV.cz.
Evropský týden regionů a měst: Šance předat si to nejlepší
V polovině října se napůl v belgickém Bruselu a napůl online konal 19. ročník Evropského týdne regionů a měst, akce, kde si zástupci místních a regionálních samospráv z celé EU předávají zkušenosti a vize. Jaká důležitá témata se řešila tentokrát?
Roboti i 3D tiskárny. České školy učí nové digitální kompetence
Doba je digitální, jak ale ukázala pandemie koronaviru a rychlý přesun výuky do on-linového prostředí, digitální kompetence žáků a učitelů i vybavení škol mají své nedostatky. To by měly změnit nové osnovy a vybavení, které zafinancuje i pokrizový fond obnovy.
Evropský sbor solidarity: Jaké jsou zkušenosti českých dobrovolníků?
Dobrovolnická mise v zahraničí hrazená z evropského rozpočtu přilákala již 775 českých účastníků. Jaké jsou jejich zkušenosti? Redakce EURACTIV.cz přináší příběh čtveřice z nich.
Odjela jiná holka, než se vrátila. Mladí Češi jezdí přes EU pomáhat hlavně na Západ
Nové zkušenosti a přátelství, zážitky na celý život, otestování svých dosavadních znalostí a dovedností, osamostatnění i nalezení sebe sama. To jsou zkušenosti, se kterými se domů vrací dobrovolníci z Evropského sboru solidarity.
Středoškoláci z Česka a Rakouska zakládají cvičné firmy, pomůže jim to v kariéře
Jihočeský kraj spolupracuje s Rakouskem na celé řadě přeshraničních projektů. Jeden z nich pomáhá připravit středoškolské studenty ekonomických oborů na budoucí podnikání doma i za hranicemi.
Video: Digitální revoluce ve vzdělávání: Jak pandemie ovlivnila české školství?
O větším využívání digitálních technologií v českých školách se mluví řadu let, skutečnou revoluci ale přinesla až globální pandemie. Jak české školství v této výzvě obstálo a jak čerstvá zkušenost jeho podobu ovlivní do budoucna? Sledujte záznam debaty serveru EURACTIV.cz.
Vzdělávání prošlo zatěžkávací zkouškou. Digitální kompetence rostou, ty sociální ale trpí
Pandemie přispěla k tomu, že se v otázce rovného přístupu ke vzdělání v Česku i nadále „otevírají nůžky“. Nešlo jen o to, že někteří žáci neměli přístup k nezbytnému digitálnímu vybavení, velmi záleží také na přístupu učitelů a rodinném zázemí.
Přeshraniční spolupráce funguje už téměř třicet let, nezastavila ji ani pandemie
Přeshraniční spolupráce prohlubuje sousedské vztahy a bourá přetrvávající hranice napřič EU. Nejinak je tomu i v jižních a západních Čechách. Koronavirová pandemie sice na přeshraniční vztahy tvrdě dopadla, v dlouhodobém horizontu je ale nenarušila.
Podcast: Pandemie otevřela nové příležitosti ve vzdělávání, realizovat je pomůže i fond obnovy
České školy jsou kvůli pandemii covidu-19 uzavřeny nejdéle v Evropě, opatření přesunula výuku ze dne na den do online světa a školy byly nuceny rychle pokročit v digitalizaci. Jak na české školství pandemie dopadla? Co mu přinesla? A co dál?InzerceKomerční obsah

Do Česka míří bilion korun z EU na oživení ekonomiky. Jak je správně využít? Odpoví konference Prosperující Česko
Česko získá v následujících sedmi až deseti letech jeden bilion korun. Rekordní suma z rozpočtu Evropské unie by měla české ekonomice pomoci zvládnout následky pandemie, postavit ji zpátky na nohy a vyslat ji na cestu hospodářského růstu.
Jak se vypořádat s bolestivou digitalizací? Klíčem je spolupráce státu a firem
Koronavirová krize odhalila v plné nahotě problémy, které má Česká republika s digitální transformací. Zároveň se však jedná o příležitost, jak se i s pomocí mimořádných evropských prostředků zaměřit na oblasti, kde Čechy nejvíc „tlačí digitální bota“.InzerceKomerční obsah

Poslechněte si informace od tvůrců nových dotačních programů, které dosud nezazněly
Už asi víte, že se chystá nové sedmileté dotační období s podporou pro české podniky ve výši 960 miliard Kč. Pravděpodobně ale nevíte, že se chystá konference Eurofondy 21+, na které vám podrobnosti všech chystaných programů představí sami jejich tvůrci.