Doprava

Ekologové kritizují pozici zemí EU k části klimatického balíčku Fit for 55, automobilky ji ocenily
Podle ekologů výsledky jednání ministrů životního prostředí sedmadvacítky oslabily klimatickou legislativu z balíčku Fit for 55. Naopak automobilky ocenily kompromis ohledně zákazu projede nových automobilů se spalovacím motorem.
Zákaz spalovacích motorů? Ministři zemí EU se shodli, že emise u nových aut musí klesnout na nulu
Jak je to se zákazem spalovacích motorů po roce 2035? Bude možné si nadále kupovat auta na benzín či naftu? Server EURACTIV.cz přináší vysvětlení.
Úspěch napodruhé. Europoslanci se shodli na reformě emisních povolenek
Evropský parlament dnes na druhý pokus schválil svou pozici k reformě systému emisních povolenek, na níž se nezvykle rozdělení zákonodárci neshodli na předchozí červnové schůzi.
Nesouhlasíme se zákazem spalovacích motorů, říká německý ministr financí
Německá vláda nebude souhlasit s plánem Evropské unie zakázat od roku 2035 prodej nových automobilů se spalovacími motory. Uvedl to dnes německý ministr financí Christian Lindner. Zákaz tento měsíc odsouhlasil Evropský parlament, návrh však ještě bude předmětem dalšího unijního vyjednávání.
Stále chybí lety do Bruselu. Vláda přesvědčuje belgické aerolinky o letním posílení spojů
Stát jedná s belgickými aerolinkami Brussels Airlines o možném letním posílení letů mezi Prahou a Bruselem. Důvodem je možná hrozba nedostatečných kapacit letů na trase během českého předsednictví v Radě EU.
Kdo pomůže rodinám se zdražením energií? Osud speciálního fondu EU je zatím nejistý
Europoslanci ve středu odmítli část unijního klimatického balíčku. Překvapivé „ne“ má ale také za následek odložení hlasování o vzniku speciálního klimatického fondu, který má kompenzovat domácnostem náklady na „ozelenění“.
Zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035? Europoslanci jsou pro
Evropský parlament dnes schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Opatření se netýká ojetých vozů a bude ještě předmětem dalšího unijního vyjednávání.
Češi budou v čele EU řešit i dobíjecí infrastrukturu. Autoprůmysl vyhlíží novou emisní normu
Řada evropských norem projednávaných během českého předsednictví se dotkne i budoucnosti českého automobilového průmyslu. Výrobci bedlivě sledují především klimatickou legislativu spojenou s balíkem Fit for 55 nebo přípravu nové emisní normy Euro 7.
Velká města musí připravit plány udržitelné dopravy, vypořádat se musí i s koloběžkami
Velká města budou mít podle nové evropské legislativy povinnost připravit plány pro hladkou a ekologickou dopravu. Vypořádat se v nich musí nejen s vysokým počtem aut ve městech, chybějící dobíjecí infrastrukturou pro elektromobily, ale také se sdílenými koloběžkami a skútry.
Po železnici nebo silnici. EU hledá cesty pro miliony tun obilí z Ukrajiny
Evropské kamiony a vlaky by v nejbližších týdnech mohly převzít značnou část přepravy obilí a dalších zemědělských produktů z Ukrajiny, jejichž obvyklou cestu po moři blokuje Rusko.InzerceKomerční obsah

CEE Sustainable Finance Summit (16.–20. 5. 2022): Udržitelnost ve světle války v Evropě
Změnila válka na Ukrajině vnímání Green Deal? Jaké jsou hlavní otázky v oblasti udržitelnosti, které si nyní Evropa musí položit? Na tyto a další klíčové otázky odpoví CEE Sustainable Finance Summit (CEE Summit).
Pandemie otřásla evropskými svobodami. Může se to stát znovu, pokud se EU nepoučí
Dva roky pandemie znamenají dva roky neustálého testování základů, na kterých EU stojí. Přináší ale taky cennou lekci – pro všechny státy je nejvýhodnější se nakonec domluvit. Úkolem Komise je jim v tom pomáhat a nehrát si na „generála“.
Nová pravidla EU usnadní řidičům kamionů a autobusů cesty do zahraničí
Čeští řidiči kamionů a autobusů budou mít od středy snazší cesty do zahraničí. Začnou totiž platit nová pravidla EU pro mezinárodní silniční dopravu, podle kterých se při krátkodobých přepravách nebudou muset šoféři řídit pracovní legislativou hostitelských zemí.
Dvacet gigatováren a miliardové investice. Evropa se vydává na cestu bateriového lídra
Evropské silnice by kolem roku 2030 měly brázdit miliony elektromobilů. Ty se však neobejdou bez baterií. Evropská unie chce proto rozvoj bateriového sektoru podpořit, a to jak legislativně, tak i finančně.
Vodíková revoluce. V roce 2030 bude 17 % nových náklaďáků jezdit na vodík, předpovídá EU
Evropská energetika má za sebou rušný rok, což platí i pro vodík. Pomyslnou tečkou za letoškem se stal Evropský vodíkový týden, kdy evropská komisařka Adina Văleanová představila svou vizi vodíkové dopravy.
Česko zaostává v rozvoji přeshraniční spolupráce. Důvodem je hlavně mentalita lidí
Jazykové, historické či ekonomické bariéry a jejich postupné odstraňování často spoluutvářejí přeshraničí více než samotné instituce. Vyplývá to z rozsáhlého výzkumu česko-polsko-německo-rakouského pohraničí.
Na stole je další regulace, z baterií má udělat „motor“ budoucnosti
Evropská unie si chce pohlídat ekologickou výrobu, používání i recyklaci či druhotné využití baterií určených pro elektrická vozidla. Má mimo jiné v plánu jim přidělit QR kódy s nezbytnými informacemi a zavést pro ně povinný obsah recyklátu.
Vodík bude pohánět spíše průmysl než osobní auta. Počítá s tím i nové Partnerství pro čistý vodík
Auta poháněná palivovými články měla být budoucností ekologické dopravy. Nyní se však zdá, že automobilový trh ovládnou bateriové elektromobily, zatímco vodík bude hrát klíčovou roli v průmyslu. Počítá s tím i evropský projekt na rozvoj vodíkových technologií.
Nová varianta viru znepokojuje EU, Komise navrhne zastavení letů z jihu Afriky
Evropská komise navrhne zastavení letů z jihu Afriky do Evropské unie kvůli výskytu nové varianty koronaviru. Verze koronaviru s označením B.1.1.529 se rychle šíří v nejlidnatější provincii Jihoafrické republiky a podle vědců jsou dosavadní poznatky o ní znepokojivé.
Fondy propojují Evropu a Česko. Přednost má železnice
Miliardy z evropských strukturálních fondů potečou do modernizace českých dopravních sítí i nadále. Nové podmínky čerpání nicméně pro kraje znamenají, že budou muset při budování a údržbě silnic častěji sáhnout do vlastní kapsy.
Dotace musí jít tam, kde jsou potřeba. Jak toho dosáhnout?
Jak nasměrovat dotační podporu tam, kde je skutečně potřeba? Evropská unie pro to má speciální prostředky, tzv. nástroje integrovaného územního rozvoje.
Česko vybuduje tisíce nových dobíječek pro elektromobily, zaplatí je EU
Evropa sází na bezemisní dopravu, zejména elektromobilitu. Slibuje si od ní čistší ovzduší, nižší emise a udržitelnou budoucnost dopravního sektoru. Česko by nemělo zůstat pozadu, EU proto v následujících pěti letech masivně investuje do výstavby tuzemské nabíjecí infrastruktury.
Cestovní ruch se stále nevzpamatoval z covidu, Praha trpí. Sektoru navíc hrozí nezájem politiků
Počet letů v rámci Evropy zůstává o desítky procent nižší než v „normálních dobách“, ČR patří k nejvíce zasaženým zemím. I letos ke smůle Prahy a dalších oblíbených lokalit platí, že turisté si pro dovolené vybírají spíše domácí destinace.