Zákaz dieselů je teprve začátek. Němci se přiklánějí k čistým městům a udržitelné mobilitě

Stuttgart © Shutterstock

Obyvatelé německých měst chtějí čistší vzduch, méně aut v ulicích a více zeleně. Jedinou cestou je udržitelná mobilita a změna v myšlení lidí, říkají odborníci.

Dvě tradiční německé politické strany, konzervativní CDU a levicová SPD, v posledních letech ztrácejí svou donedávna masivní podporu. Určitá část voličů sice přešla ke straně AfD (Alternative für Deutschland), která sází zejména na protiimigrační rétoriku. Výraznější je však rostoucí obliba německých Zelených.

V nedávných zemských volbách v Bavorsku a Hesensku obsadili Zelení druhé místo. Od roku 2011 mají svého „zeleného“ předsedu vlády v Bádensku-Württembersku, kde od roku 1953 nepřetržitě vládla CDU. Na celostátní úrovni by Zelené podle aktuálních průzkumů volila skoro čtvrtina Němců.

Tyto výsledky ukazují, že naši západní sousedé se čím dál více přiklánějí k tématům, které se nacházejí nad tradičním pravolevým politickým spektrem. Hlavní agendou se tak v mnoha německých regionech stává ochrana životního prostředí, obnovitelné zdroje, kvalitnější městský život a zejména udržitelná městská mobilita.

„Naším cílem je do roku 2030 přejít na čistou a udržitelnou mobilitu. Třeba emise oxidu uhličitého chceme do té doby snížit o 40 %,“ uvádí Christoph Erdmenger z ministerstva dopravy Bádenska-Würrtemberska.

K dosažení tohoto cíle si současné zemské vedení vytyčilo čtyři priority.

„V následujících 12 letech chceme zdvojnásobit kapacitu a využívání městské hromadné dopravy a dosáhnout toho, aby každé třetí auto nezanechávalo žádnou uhlíkovou stopu. Dále chceme o třetinu snížit počet motorových vozidel ve městech. Poslední prioritou je, aby polovina obyvatel volila pro svou přepravu raději kolo nebo chůzi,“ dodává.

Stephan Kühn: Veřejná doprava musí nabízet stejnou svobodu jako auto

„Je také nutné dívat se na dopravní systém z pohledu dětí a rodin. Systém, který je bezpečný pro děti, bude prospěšný pro všechny, a to by se mělo stát při plánování standardem,“ říká o udržitelné městské dopravě německý poslanec Stephan Kühn.

Stuttgart je město ovládané auty

Politici i aktivisté v této spolkové zemi dlouhodobě upozorňují na špatnou kvalitu ovzduší, nedostatečnou ochranu přírody, neudržitelnou dopravní situaci ve městech či na špatnou infrastrukturu.

Dobrým příkladem je hlavní město Stuttgart. Právě na jedné z místních křižovatek je ovzduší znečištěné nejvíce v celém Německu.

„Jsme ve městě, které je ovládáno auty. Hodně lidí si zde netroufá jet na kole, prostě se bojí. Máme zde málo cyklostezek a cyklopruhů. Vždy to skončí u boje mezi stavbou cyklostezek a nových parkovišť. A zvítězí většinou to druhé,“ upozorňuje „cyklobloggerka“ a nově zvolená zastupitelka za Zelené Christine Lehmannová.

Ta se ve městě snaží prosazovat odklon od automobilové dopravy směrem k cyklistice. V současné době s kolegy shání podpisy pro vyvolání místního referenda, kde by voliči mohli rozhodnout o tom, jestli je na čase začít vytvářet cyklopruhy na úkor pruhů pro auta.

„Většina politiků je proti snižování počtu automobilových pruhů. Ani se o tom nechtějí bavit. Ve Stuttgartu je přitom běžné, že silnice mají 6 až 8 pruhů. My ale nechceme cyklopruhy na chodnících,“ připomíná.

S tím souhlasí i její stranický kolega ze zastupitelstva Björn Peterhoff.

„Naším cílem je vytvořit ve městě více pěších zón, náměstí a parků. Už jsme dosáhli třeba zákazu vjezdu aut do centra. Od ledna pak v celém městě začne platit zákaz pro určité druhy dieselových motorů, což je krok, ke kterému se před nedávnem uchýlil soud,“ říká.

Německé soudy se pro zákaz rozhodly po několika letech bezvýsledného upozorňování na překračování zákonných limitů pro emise skleníkových plynů. Drtivá většina německých měst totiž limity stále nedodržuje a neví, jak znečištění snížit.

Města budoucnosti přicházejí. Ušetřit mají čas, energii i peníze

O chytrých městech v poslední době slyšíme často. Co si pod tím ale představit? Koncept tzv. Smart Cities je ve skutečnosti neuzavřený a je postaven jen na naší fantazii a technologických možnostech, které jsou už nyní obrovské. I proto můžeme při našich cestách po Evropě potkávat chytré popelnice, lampy nebo lavičky.

Lidé musí změnit myšlení

„Do města budou mít od ledna zákaz vjezdu všechna dieselová auta, které nebudou splňovat alespoň tzv. euro 5 standard. Podle odhadů se to dotkne asi 70 tisíc vozů. Zároveň jsme na radnici vytvořili nové oddělení, které bude mít na starosti rozhodování o výjimkách,“ upřesňuje Patrick Daude z oddělení mobility z radnice města Stuttgart.

Dopravní situace ve městě je podle něj neudržitelná. Ve městě sice žije „jen“ 600 tisíc lidí, nejbližší okolí však čítá 2,7 milionu obyvatel. Velká část z nich přitom pravidelně dojíždí právě do Stuttgartu, který je jedním z nejvýznamnějších průmyslových center v zemi.

„Denně sem přijede na 400 tisíc aut. A lidé chtějí změnu, chtějí více zeleně, méně hluku, lepší ovzduší a více veřejného prostoru,“ upozorňuje.

Zákaz dieselů přitom sám o sobě zdaleka nestačí. Řešení vidí jedině v omezení počtu vozidel a v celkové změně myšlení lidí.

„Jde o celkovou změnu v pohledu na městskou mobilitu. Proto klademe důraz na sdílení aut a elektromobilů, skútrů a obyčejných i elektrických kol. Dále chceme zlevnit MHD až o 55 % a zavádět elektrobusy,“ dodává.

Taková změna v myšlení a v pohledu na způsoby přepravy ve městě však musí jít ruku v ruce s budováním vhodné městské infrastruktury, a to včetně zmíněných cyklostezek, cyklopruhů, bezpečnějších křižovatek nebo dobíjecích stanic. K tomu se však politici málokdy odhodlají. Jedná se totiž o projekty dalece přesahující jedno volební období.

Europoslanci požadují razantnější snížení emisí CO2 u nákladních automobilů

Europoslanci ve středu 14. listopadu hlasovali o regulaci emisí CO2 u nákladních vozidel. Opět chtějí zpřísnit původní návrh Evropské komise.