Lidé by měli mít právo být zapomenuti, říká Evropská komise

Společnosti působící na internetu budou muset mít výslovný souhlas uživatelů, pokud budou chtít ukládat jejich osobní údaje, a musí také dovolovat jejich trvalé smazání, říká nová strategie Evropské komise o ochraně osobních dat.

Co se děje s Vašimi osobními údaji, když nastupujete do letadla, zakládáte bankovní účet či umísťujete fotografie na internet? Jak jsou tyto údaje využívány a kým? Jak můžete trvale smazat svůj profil na internetových stránkách sociálních sítí?

Kontrola nad vlastními informacemi, přístup k vlastním údajům, možnost úpravy a smazání údajů – tato základní práva musí být podle Evropské komise v dnešním digitálním světě zaručena. Předkládá proto dnes strategii zaměřenou na ochranu údajů jednotlivců.

„Ochrana osobních údajů je základním právem,“ uvedla Viviane Reding, místopředsedkyně Komise a evropská komisařka pro spravedlnost, základní práva a občanství.

„Abychom mohli toto právo zaručit, potřebujeme jasné a konzistentní předpisy o ochraně údajů. V souvislosti s výzvami, jež přináší nové technologie a globalizace, musíme rovněž aktualizovat naše zákony. V příštím roce předloží Komise právní předpisy, které mají posílit práva jednotlivců a zároveň odstraněním byrokracie zajistit volný pohyb údajů v rámci jednotného trhu EU,“ představila své další plány aktivní komisařka.

V nové strategii si Evropská komise klade za cíl posílit ochranu osobních údajů jednotlivců a zároveň sjednotit pravidla pro nakládání s osobními údaji v oblasti obchodu a policejní práce a soudnictví.

Podle Komise například odlišné předpisy o ochraně osobních údajů brání volnému pohybu osobních údajů v rámci jednotného trhu EU a zbytečně tak zvyšují náklady.

Stejně tak chce Komise revidovat a sjednotit právní předpisy v oblasti soudnictví a policejní práce. Slibuje ale, že zohlední potřeby a zvláštnosti jednotlivých oborů a posílí ochranu údajů o občanech EU předávaných třetí straně, tedy za hranice Evropské unie.

Reding versus Facebook

Na prvním místě se ale nově navržená strategie věnuje ochraně práv jednotlivců a míří zejména na sociální sítě jako je Facebook a společnosti Google nebo Yahoo!

Podle Komise by měli být uživatelé služeb na internetu přesně a transparentním způsobem informováni o tom, jak, proč, kým a jak dlouho jsou údaje o nich sbírány a využívány.

„Lidé by měli mít možnost vědomě souhlasit se zpracováním svých osobních údajů, například během používání internetu, a v případě, že údajů již nebude zapotřebí či lidé budou chtít údaje o sobě smazat, měli by mít ‘právo být zapomenuti‘,“ uvádí se v návrhu.

Nová strategie tak zřetelně míří na webové služby, jaké poskytuje například Facebook, se kterým Komise vede dlouhou bitvu o ochranu údajů jeho evropských uživatelů.

„Některé sociální sítě přísnější pravidla ochrany soukromí splňují, ale s Facebookem jsou stále nějaké problémy,“ potvrdil pro EurActiv nejmenovaný zdroj z Komise.

Bruselu především vadí, že Facebook a další webové stránky neumožňují úplné smazání údajů uživatele a tyto údaje uchovávají. Uživatel Facebooku si například po smazání svého profilu může tento profil (včetně všech osobních údajů) velmi snadno obnovit – případně tak může učinit kdokoli, pokud zná přihlašovací údaje.

V praxi to znamená, že si Facebook tyto údaje archivuje a může je teoreticky kdykoli použít. Podle nejmenovaného zdroje z Bruselu se Komise ze stejného důvodu bude zajímat také o stránky německé firmy StudiVZ a stránky MySpace provozované firmou Microsoft.