EU chce bojovat s únavou pilotů omezením jejich pracovní doby

Letadlo (přistávající)

Evropská unie chce harmonizovat předpisy o délce pracovní doby pro piloty dopravních letadel, které se členský stát od státu liší. Podle návrhu Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) by neměl pilot strávit ve vzduchu a čekáním na zemi více jak 14 hodin denně a 12 hodin v noci.

Podle některých studií může únava pilotů až za pětinu nehod dopravních letadel po celém světě. Jelikož je na každém členském státě EU, aby pracovní dobu pilotů upravoval sám, Evropská agentura pro bezpečnosti letectví (EASA), jejímž členem je i Česká republika, přišla včera (20. prosince) s návrhem, aby se na území EU tato pravidla harmonizovala. 

Podle návrhu by piloti neměli strávit ve službě, tj. nejen v kokpitu letadla při samotném pilotování, ale i při čekání na let na zemi, které si krátí nejrůznějšími přípravnými činnostmi od studia letového plánu a povětrnostních podmínek po výpočet spotřeby pohonných hmot, více jak 14 hodin denně a 12 hodin v noci. 

Podle mluvčího agentury Dominiqua Foudy bude návrh nejdříve předložen leteckým společnostem a také evropským asociacím dopravních pilotů, až poté se jím budou zabývat unijní instituce. Pokud půjde vše tak, jak má, nová legislativa by mohla na území EU začít platit už v roce 2012, řekl mluvčí. 

O tom, že by návrh EASA nemusel být konečný, na druhou stranu pochybuje největší asociace The European Cockpit Association sdružující na 39 tisíc evropských pilotů. Podle ní je návrh EASA nedostačující, jelikož nereflektuje studie únavy pilotů, které doporučují, aby piloti netrávili ve službě více jak 12 hodin denně a 10 hodin v noci.

"Pro České aerolinie je v oblasti počtu letových hodin ve službě závazná státní norma ČR (BLN 466), kterou vydává Ministerstvo dopravy ČR jakožto odborný dozorčí orgán pro civilní letectví. Z ní je pak odvozena norma Českých aerolinií, která je pouze zpřesňující resp. detailnější v některých obecněji formulovaných bodech rámce státní normy," sdělila EurActivu Hana Hejsková, ředitelka Komunikace a tisková mluvčí Skupiny České aerolinie.

V České republice tedy celkovou dobu služby člena posádky letadla upravuje vyhláška Ministerstva dopravy z roku 2006. Podle ní nesmí tato doba přesáhnout "60 hodin v průběhu sedmi kalendářních dnů po sobě jdoucích, 190 hodin v průběhu dvaceti osmi kalendářních dnů po sobě jdoucích, pokud možno rovnoměrně rozložených na stanovené období, a 2.000 hodin v průběhu dvanácti kalendářních měsíců po sobě jdoucích."

Pro porovnání: v Irsku nesmí pilot strávit ve službě více jak 1.900 hodin ročně.