Pravidla pro taxikáře jsou nesmyslná, sdílená ekonomika je ale budoucnost, shodují se odborníci

© Shutterstock

Sdílenou ekonomiku a s ní spojený rozvoj moderních a digitálních služeb nezastavíme. Přesto bychom neměli zapomínat na tradiční poskytovatele služeb, kteří jsou svázáni pravidly z 90. let minulého století, zaznělo na nedávné debatě.

Budoucnost rychle se rozvíjející sdílené ekonomiky může spočívat v jejím zákazu, určité formě právní regulace, anebo v tom, že ji necháme fungovat bez jakýchkoli zásahů. První a třetí možnost nepřipadá podle většiny odborníků a politiků v úvahu, podobu regulace je však podle nich důležité dobře promyslet.

Na tom se shodli i diskutující během nedávné debaty věnované budoucnosti jednotného digitálního trhu, kterou pořádal think-tank TOPAZ ve spolupráci s nadací Konrad-Adenauer Stiftung.

„Pravidla jsou v rámci sdílené ekonomiky stoprocentně potřeba, dobré je však zamyslet se nad současnou podobou právního rámce. Rozhodně bychom však neměli tyto služby zakazovat jen proto, že se s nimi nyní neumíme vypořádat,“ zdůraznil pražský zastupitel a bývalý náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).

Podle generálního ředitele Uberu v České republice Tomáše Peťovského je ale důležité, aby pravidla byla obecná, jednoduchá a aby se nezaměřovala konkrétně jen na Airbnb nebo Uber.

„V budoucnu určitě přijdou i další firmy, proto není možné vytvářet každý konkrétní regulační rámec zvlášť. Jakmile přijdou nové služby a nové technologie, budeme opět pozadu. Proto je třeba vytvořit jednoduchá a obecná pravidla,“ myslí si.

Zastaralá pravidla

Nepoměr mezi nulovou regulací online platforem a zastaralým právním rámcem pro tradiční obchodní modely se asi nejvíce projevil právě se sporech mezi Uberem a taxikáři, kteří se podle Nouzy do jisté míry bouří právem. Uvalit na Uber stejná pravidla jako pro taxikáře podle něj ale není správná cesta.

„Vůbec nerozumím tomu, proč by taxikář v dnešní době měl být zkoušen z místopisu. Pravidla by měla být stejná pro všechny, ale pojďme se bavit o těch pravidlech,“ prohlásil.

To potvrzuje i Kryštof Kruliš z Asociace pro mezinárodní otázky, který je zároveň předsedou Spotřebitelského fóra.

Podle něj se v průzkumech neprokázalo, že by jízda podle paměti a bez GPS navigace byla pro spotřebitele výhodnější. Naopak se objevil i případ, kdy byla jízda bez navigace zbytečně delší a tedy i dražší.

„Jízdu podle navigace si navíc může zákazník na svém mobilu sám kontrolovat. Věci typu taxametr nebo zkoušky z místopisu jsou skutečně z 90. let,“ myslí si Kruliš.

Expert je přesvědčen, že přechod na moderní digitální služby prospěje právě samotným spotřebitelům.

„Příchod technologických firem přinesl zejména do pražského prostředí větší konkurenci, která znamenala snížení cen, aniž by došlo ke ztrátě kvality. V důsledku toho se i tradiční služby začínají technologicky vyvíjet, vytvářejí své vlastní mobilní aplikace apod.,“ dodal.

Technologie nezastavíme

Také Kruliš klade důraz na rovnost pravidel, sdílená ekonomika má ale podle něj velkou budoucnost a bude se rychle rozvíjet, s čímž je třeba počítat.

„Definice sdílené ekonomiky stále není ucelená. Technologie se rozvíjejí obrovským tempem a vytvářejí svůj vlastní trh, který je do jisté míry alternativou k tradičním službám,“ prohlásil.

Hlavní devízou tohoto nového ekonomického modelu je podle jeho názoru fakt, že dokáže zprostředkovat důvěru mezi lidmi, kteří se navzájem neznají. Stejně tak mění i myšlení lidí.

„Někdo, kdo by dříve zvolil cestu vlastním automobilem, zvolí nyní Uber,“ dodal.

To potvrzuje o Peťovský. „Smyslem Uberu je i snížení počtu automobilů ve městech. Využíváme totiž auto, které je už na cestách. Zároveň tím šetříme čas,“ připomněl a dodal, že fenomén sdílené ekonomiky se stává nezanedbatelnou součástí národních ekonomik.

„Ekonomická aktivita tohoto modelu dosahuje v ČR podle průzkumů velikosti od 28 do 59 miliard korun. To představuje 0,5 až 1,2 % českého HDP,“ upozornil.

„Tento trend bude dlouhodobý a bude se zrychlovat. Uberem a Airbnb to neskončí. Sdílená ekonomika je totiž cesta, jak efektivněji využívat naše zdroje a snižovat naše náklady,“ uzavřel Peťovský.