Koronakrizi pomáhá porazit i evropská satelitní navigace

© GSA

Klíčovou roli při řešení současné krize hrají technologie. Zatímco do trasování nakažených se státy EU zatím pustily individuálně, snaha obnovit plynulost kamionové dopravy pomocí aplikace Galileo Green Lane přichází z evropské úrovně.

Strach z šíření koronaviru uzavřel evropské hranice a výrazně tak zpomalil přeshraniční dopravu zboží. V ohrožení se tak ocitl jeden ze samotných základů současné Evropské unie – Schengenský prostor volného pohybu. Evropská komise proto už v březnu vyzvala členské státy, aby na svých hraničních přechodech zřídily tzv. zelené pruhy, které by umožnily nákladním dopravcům snazší průjezd.

Schengenský prostor je v ohrožení. Kudy vede cesta z krize?

S příchodem koronavirové pandemie se mnoho členských států rozhodlo uzavřít své hranice. Snaha omezit šíření nákazy covid-19 se ale negativně podepsala na jednom z klíčových úspěchů evropské integrace – schengenském prostoru volného pohybu, který letos v březnu oslavil 25. výročí.

Agentura EU pro globální družicové navigační systémy (GSA) sídlící v Praze společně s Evropskou komisí vyvinula a na začátku května začala testovat aplikaci pro mobilní telefony nazvanou „Galileo Green Lane“. Jejím cílem je usnadnění přepravy produktů přes vnitřní hranice Unie, zkrácení doby čekání a také umožnění přednostního převozu zboží označeného jako „nezbytné“. Aplikace využívá služeb evropského navigačního systému Galileo a je určena jak pro potřeby orgánů hraniční kontroly, tak pro samotné řidiče kamionů.

Oběma skupinám uživatelů poskytuje „Galileo Green Lane“ vizualizaci situace na hraničních přechodech v reálném čase, aktualizaci intenzity provozu a řidičům také informace o čekacích dobách. „Tato informace pomáhá logistickým firmám a řidičům lépe plánovat optimální trasu,“ píše GSA v tiskové zprávě.

„Ještě jsem oficiální statistiky vyhodnocující využití Green Lane neviděl, pokud vím, tak je plně funkční a využívaná řádově tisícovkami řidičů kamionů, stejně jako celníky v několika zemích,“ poznamenal europoslanec Evžen Tošenovský (ODS, ECR), který předpokládá, že v případě další vlny pandemie či omezení přeshraničního provozu z jiných důvodů by již aplikace byla nasazena úřady v celé Evropě.

Česká stopa

Několik členských zemí EU hned po spuštění projevilo o aplikaci zájem, „pokusnými králíky“ se nicméně na začátku května staly hraniční přechody v Maďarsku a také v České republice. Země jako Francie, Řecko, Itálie, Rumunsko a Španělsko se zapojily později.

© GSA

„Pro Policii České republiky je potěšením být součástí testování aplikace ‚Galileo Green Lane‘ na českých hranicích. Plynulá přeprava zboží je pro Českou republiku naprosto zásadní a věříme, že tento nástroj bude brzy dostupný pro celou EU,“ řekl první místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček.

„Je dobře, že mezi prvními zeměmi je i Česko a že se na vývoji podílely naše firmy,“ podotkl europoslanec Tošenovský, který se popularizaci podobných technologií v ČR dlouhodobě věnuje.

České zapojení do projektu na Twitteru komentoval i senátor a předseda „evropského“ výboru horní komory Václav Hampl.

Potenciál kosmických technologií

„S aplikací ‚Galileo Green Lane‘ GSA plní své poslání pomáhat při řešení ekonomických a společenských výzev za přispění kapacit evropského GNSS systému Galileo,“ prohlásil Pascal Claudel, který je pověřený řízením pražské GSA. Možnosti agentury, jak se zapojit, zde ale nekončí.

Podle Tošenovského GSA rychle nabídla své technologie a technické zázemí pro pomoc v současné krizi, a to včetně nabídky využití družicové navigace pro vystopování kontaktů nakažených. „Trochu mne proto překvapila reakce Komise, že se spíše obrátila na využití jiných technologií. Myslím, že je v prvé řadě dobré maximálně využívat systémy, které si EU postavila a zafinancovala,“ nechal se slyšet europoslanec.

Vysoká navigační přesnost evropských systémů podle něj umožňuje řadu věcí. „Možná ještě vzroste úloha GNSS při oživení letecké dopravy. Je jasné, že koronavirová krize neskončí v jeden den mávnutím proutku a koordinace mnoha činností bude vyžadovat silnou pomoc služeb a dat, které systémy Galileo a EGNOS nabízejí,“ podotkl Evžen Tošenovský.

Právě systém EGNOS, který poskytuje důležité korekce k signálu GPS a zpřesňuje tak určení polohy, se v současnosti využívá například při záchranných operacích a převozu pacientů helikoptérami. Systém umožňuje přistát za nepříznivých povětrnostních podmínek a za snížené viditelnosti, což mimo jiné šetří důležitý čas. Pomoc se zároveň může snadněji dostat i k lidem v regionech, kde zdravotnické kapacity nedostačují.

Na roli tohoto typu technologií se dá pohlížet ještě jinak. „Kosmické technologie mají obecně velký potenciál pro růst evropských ekonomik zdecimovaných krizí a GSA může pomoci i našim firmám v jejich využití. Byla by hloupost a mrhání prostředky, kdybychom to nevyužili,“ uzavřel Tošenovský.

Evropská satelitní agentura GSA v Praze vstupuje do nové etapy

Z Prahy by se do budoucna mělo stát kosmické centrum EU. Nyní se z ČR řídí například globální navigační satelitní systém Galileo. Ten má oproti GPS řadu výhod, vzhledem k principům fungování navigace se ale nedá mluvit o přímé konkurenci.