Vyhodit, či opravit? Zájem o opravárenství v Česku roste, přispívá k němu i nová evropská legislativa

© Pixabay

Pro přechod k uhlíkově neutrální a udržitelné ekonomice není potřeba jen snížení emisí skleníkových plynů, ale i odpovědnější nakládání s přírodními zdroji a výrobky. Ty by neměly okamžitě po svém zužitkování skončit v koši, ale měly by být lépe opravitelné či recyklovatelné.

Předpokládá to Akční plán pro oběhové hospodářství, který Evropská komise představila na jaře loňského roku. Udržitelnější a opravitelnější výrobky už několikrát podpořil i Evropský parlament, naposledy letos v únoru ve svém usnesení. A změna způsobu produkce i spotřeby je v zájmu také samotných Evropanů.

„Environmentální aspekty jsou pro lidi po celé Evropě stále více důležité a dnes již dva ze tří spotřebitelů jsou připraveni či by naopak chtěli své stávající výrobky používat déle, pokud se tím příliš nenaruší jejich funkčnost. Tedy, pokud by nebyly poruchové, a především, pokud by tyto výrobky měly delší životnost,“ upřesnil pro EURACTIV.cz ředitel Sdružení českých spotřebitelů Viktor Vodička.

Delší životnosti výrobků však dnes brání několik překážek. V prvé řadě je to samotná výroba. Zboží totiž může být sestaveno tak, že se po určité době, často po dvouleté záruční lhůtě, jednoduše rozbije. S touto praktikou se podle průzkumu Sdružení českých spotřebitelů setkalo 85 procent z 800 dotázaných v Česku.

Odhaduje se, že až 80 % veškerých dopadů výrobků na životní prostředí vzniká již ve fázi návrhu výrobků,“ uvedl Vodička.

Podle Daniela Šafáře ze společnosti Asekol je proto důležité, aby spotřebitelé kupovali výrobky od renomovaných výrobců, kteří dbají na ochranu životního prostředí a o své výrobky a zákazníky se vždy postarají.

Zároveň není snadné porouchané výrobky opravit. Chybět mohou nejen náhradní součástky, ale také šikovní opraváři, kteří by zvládli výrobek za pomoci manuálů opravit.

Překážky pro delší využitelnost výrobků jsou i na straně spotřebitelů. Z evropského průzkumu o zapojení spotřebitelů do cirkulární ekonomiky vyplynulo, že lidé často nemají dostatek informací o trvalosti či opravitelnosti výrobků či se obávají, že by oprava porouchaného zařízení byla drahá. Proto raději volí koupi nového produktu.

Opravování musí být normální

Obrat 2 mld. Kč a téměř 2,4 mil. prodaných kusů zboží během 2 týdnů. Bilance loňského BlackFriday největšího online prodejce v ČR. Prodané zboží se jednou opotřebí. Při přechodu na cirkulární ekonomiku dbejme na to, aby se stalo v maximální míře zdrojem a ne odpadem.

Výhod odpovědnějšího chování na straně spotřebitelů i výrobců je přitom hned několik – déle funkční výrobky šetří peněženky zákazníků i přírodu. Udržitelné a opravitelné produkty, jako například elektronika, by nevyžadovaly tak častou výměnu a nákup nových přístrojů, k jejichž výrobě je zapotřebí dalších přírodních zdrojů.

EU nezahálí

Problém s opravitelností výrobků si uvědomuje i Evropská unie, a proto již přistoupila k několika dílčím krokům, jak zajistit delší životnost výrobků.

Od března letošního roku platí v rámci EU, že u tzv. bílého elektra, jako jsou ledničky, myčky či pračky, a televizorů a LCD monitorů musí výrobci dodávat po dobu 7 až 10 let náhradní díly k jeho opravení. Snazší má být i jeho rozebrání a následné složení díky přídavným schematickým manuálům.

„Legislativa, která platí od 1. března, nám opravdu chyběla, protože po dvouleté záruční lhůtě bylo těžké sehnat náhradní díly,“ pochvaluje si novou evropskou legislativu Jan Charvát z českého projektu Opravárna. Jak ale podotkl, zatím se účinky nových pravidel příliš neprojevily. To lze očekávat až zhruba v roce 2023, tedy po vypršení dvouleté záruční lhůty, během níž mají výrobci dlouhodobě povinnost náhradní díly dodávat.

Do budoucna by se opravitelnost výrobků měla ještě zvýšit. Předpokládá to návrh na zavedení nového spotřebitelského práva na opravu. Spotřebitelé by měli být lépe informováni o opravitelnosti výrobku při jeho koupi pomocí tzv. štítků opravitelnosti, které by měly podobu dnešních energetických štítků. Samotné výrobky by pak měly být sestaveny tak, aby byly jednoduše opravitelné či zrecyklovatelné.

Podle Vodičky by tato nová opatření měla být přínosná zejména pro menší a nezávislé opravny, které dnes nemají dostatečný přístup k originálním náhradním dílům či technickým informacím, protože výrobci často opravy omezují pouze na své vlastní prodejní služby anebo na uznávané servisy konkrétní značky.

„Toto právo by mělo vést například u domácích spotřebičů ke standardizaci a větší interoperabilitě klíčových komponent i napříč značkami, a především pak k zákazu či výraznému omezení technických překážek znemožňujících opravy výrobků kvůli jejich designu,“ myslí si zástupce Sdružení českých spotřebitelů.

Přesné parametry novely evropských pravidel ale zatím nejsou známy. Evropská komise ke svému návrhu ještě sbírá názory odborníků skrze veřejnou konzultaci, která trvá do konce tohoto týdne.

Zákazníci mají mít právo na opravu výrobků, shodli se europoslanci

Zákazníci v zemích Evropské unie by měli dostat právo na opravu zakoupených výrobků v rámci jasně definované doby jejich životnosti, shodli se během končícího plenárního zasedání poslanci Evropského parlamentu.

V podobném duchu práva na opravu postupují i USA či Velká Británie, která již není členem EU. A dílčí regulace, např. zákazu kazítek, mají i některé členské státy EU, například Francie. Uvažovalo se o nich i na Slovensku, nakonec ale kvůli nedostatku důkazů o existenci záměrného zkracování životnosti nebyla patřičná regulace v roce 2015 schválena.

Unikátní opravárenská platforma

K lepší opravitelnosti však nemusí přispívat jen legislativa, ale také dobrovolné závazky výrobců či praktické příklady.

Jedním z nich je český projekt Opravárna, který v tuzemsku od roku 2015 usnadňuje přístup k opravárenským službám. Jedná se o síť odborných servisů a drobných profesionálních a hobby opravářů, kterých dnes platforma sdružuje kolem dvou tisíc.

Princip, na kterém Opravárna funguje, je jednoduchý. Na webu opravárna.cz je nejprve nutné vybrat kategorii výrobku, který vyžaduje opravu. Může se jednat o oblečení, nábytek nebo elektroniku. Příslušný produkt či zařízení, které nefunguje tak, jak má, je pak nezbytné popsat včetně jeho nedostatků a zadat adresu svého bydliště. Podle těchto parametrů následně systém vyhledá seznam optimálních a dostupných servisů a opravářů. Pak už stačí jen zaplatit poplatek 75 korun a počkat až se ozve volný opravář, s nímž se poté dojednají detaily předání a opravy. Pokud se nikdo neozve, poplatek bude vrácen.

V případě porouchaného mobilního telefonu, počítače, fitness zařízení či zahradní techniky navíc není nutné platit poplatek za zadání zakázky. O tyto kategorie výrobků se starají lidé z projektu či partnerské servisy, které podléhají přísné kontrole kvality služby.

Kromě webu má Opravárna od letoška také svou první kamennou provozovnu. Sídlí v Praze a je možné zde odevzdat výrobek na opravu, která může proběhnout na počkání nebo následně u zákazníka doma. Zákazník si zde může půjčit i nářadí.

Celý opravárenský projekt spolupracuje také s firmami, které jsou společensky odpovědné. Týká se to například výrobce a prodejce sportovního oblečení Decathlon či internetových obchodů Mall.cz a Alza.cz, pro které projekt Opravárna dělá záruční a pozáruční servis.

Elektrospotřebičů na trhu přibývá. Česko při jejich recyklaci odvádí dobrou práci, říká expert

Sběr a recyklace elektroodpadu se v EU zlepšuje, novější a vyšší unijní cíle však 25 členských států zatím neplní. Mezi nimi je i Česko, které je na tom v některých oblastech dobře, v jiných ale má ještě co dohánět.

Oba podnikatelské modely, tedy poskytování služeb jak pro samotné spotřebitele, tak pro firmy, je v Evropě poměrně unikátní. Proto tento model plánuje spolek podle slov zakladatele projektu Jana Charváta šířit i do zahraničí, konkrétně na Slovensko a do Rakouska.

V Česku zájem o opravárenské služby podle Charváta roste. Zatímco individuálních zákazníků se přes web ozve každý den zhruba 10, díky spolupráci se zmíněnými firmami se zakázek denně objeví asi 20 až 30.

„U firem roste zájem ještě víc než u koncových zákazníků. Asi je to i kvůli plánovanému Green Dealu a ekologickému nastavení společnosti. Firmy postupně chtějí víc a víc nechávat své výrobky opravovat, než aby je vyhazovaly,“ uvedl zakladatel projektu pro EURACTIV.cz.

Některé druhy výrobků není snadné opravit

Ne vše lze ale jednoduše opravit. Portál projektu Opravárna aktuálně hlásí 57procentní úspěšnost zakázek, které byly vyřízeny, respektive opraveny.

Z průzkumu projektu Opravme Česko, který je partnerem webu Opravárna a zaměřuje se na edukaci spotřebitelů i výrobců o důležitosti udržitelných produktů a opravárenství, vyplynulo, že velmi obtížné je sehnat opraváře pro tyčový mixér či další levné kuchyňské elektro.

„Z průzkumu vyplynulo, že největší zájem je mezi opraváři a servisy o kategorie notebooků a mobilů, zde se většinou opravuje rozbitý displej. Naopak nejhůře dopadly hodiny a fotoaparáty, nicméně je třeba říct, že v těchto dvou kategoriích nemáme zatím dostatek potřebných dat,“ dodal k výsledkům Charvát.

V Evropě se každý rok vytřídí zhruba 40 % elektrozařízení. Mezi zeměmi EU však panují značné rozdíly

Zatímco v Chorvatsku se zrecykluje každý rok až 80 procent veškerého elektronického a elektrického odpadu, na Maltě tomu je jen kolem 20 procent. Co se nejčastěji vytřídí a proč mezi členskými státy existují takové rozdíly?

V případě, že výrobek už opravit nelze, musí se řádně zlikvidovat. Jedná-li se o elektroniku, v běžném odpadkovém koši by skončit neměla kvůli negativním dopadům na životní prostředí. Místo něj existují speciální sběrné dvory či kontejnery, které zřizují kolektivní systémy, jako je Rema, Elektrowin či Asekol. Právě posledně zmíněná společnost podporuje projekt Opravárna od jeho počátku.

„V rámci ochrany životního prostředí a cirkulární ekonomiky se nesoustředíme pouze na naši základní činnost, ale neustále vyhledáváme nové příležitosti a projekty. Jedním z těchto projektů je i re-use (opětovné používání – pozn.red.) a podpora prodloužení životnosti výrobků,“ odůvodňuje zapojení společnosti Asekol její obchodní ředitel Daniel Šafář.

„Možnost využít Opravárnu jako servisní organizaci nabízíme našim klientům, pro které je často velmi zajímavou možností, jak se postarat o své porouchané spotřebiče. Naše spolupráce zároveň spočívá ve sběru již nefunkčních dílů nebo neopravitelných výrobků, které dále předáváme certifikovaným zpracovatelům k recyklaci,“ dodal pro EURACTIV.cz.