Obchodní dohoda mezi EU a Japonskem přidělává vrásky automobilovému průmyslu

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: dan.

Plánovaná dohoda o volném obchodu mezi EU a Japonskem, o které se začne oficiálně jednat již příští měsíc, znervózňuje evropský automobilový průmysl. Ten se obává, že dohoda zvýhodňuje japonské výrobce a že Japonsko nedostojí slibům a svůj trh evropským autům nezpřístupní.

Evropská komise počítá s tím, že do dvou let bude 90 % hospodářského růstu zajišťovat obchod mimo evropský trh. Asijské země, jejichž ekonomiky zažívají úspěšný růst, se proto v tomto ohledu jeví jako perspektivní obchodní partneři. 

Od uzavření dohody o volném obchodu s Japonskem, které představuje třetí nejvýznamnější ekonomiku světa, si proto EU slibuje až 400 tisíc nových pracovních míst a posílení ekonomického růstu až o 0,8 %. Není proto divu, že pozitivní posun v jednání s Tokiem uvítala. 

Postarali se o něj japonský premiér Šinzó Abe, předseda Evropské komise José Manuel Barrosou a stálý předseda Evropské rady Herman Van Rompuy, kteří se na začátku tohoto týdne v telefonickém rozhovoru domluvili, že oficiální první kolo jednání o obchodní dohodě odstartuje již příští měsíc. Podle jejich slov má zahrnovat politickou, globální a sektorovou spolupráci. 

Přetrvají bariéry?

Ne všichni jsou ale z plánovaného uzavření dohody mezi EU a Japonskem tak nadšení. Určité obavy sdílí například evropský automobilový průmysl, který se obává, že záhy po otevření bude evropský trh zaplaven asijskými auty, zatímco Tokio bude i nadále uplatňovat ochranářskou politiku. 

„Exportu automobilů do Japonska v současnosti brání mnohé netarifní bariéry, které výrazně prodražují vstup na tamní trh a chrání ho pro domácí výrobce. Jde zejména o specifické předpisy v oblasti bezpečnosti a životního prostředí,“ řekl redakci Lukáš Folbrecht z oddělení vnějších vztahů Škoda Auto. Evropské vozy ale podle něj již dnes plní přísné standardy, což by japonská strana měla akceptovat a nevyžadovat další dodatečné schvalování. 

Další kapitolou jsou pak podle Folbrechta i tzv. kei-cars, subkompaktní vozy, kterým patří celá třetina japonského trhu. „Japonsko jim nabízí řadu výhod, která brání výrobcům EU v této kategorii soutěžit za rovných podmínek,“ uvedl. 

Výrobci automobilů se ve svých argumentech odvolávají na závěry nezávislé dopadové studie společnosti Deloitte, kterou si nechala zpracovat Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA), v nichž se tvrdí, že v případě uzavření dohody evropský automobilový průmysl přijde až o 70 tisíc pracovních míst.

„Pokud bude pokrok (v jednání) nedostatečný, měla by Evropská komise naplnit svůj slib a po jednom roce od zahájení rozhovorů jednání o dohodě o volném obchodu s Japonskem přerušit,“ upozorňuje Folbrecht. 

Obavy automobilek vnímá i české ministerstvo průmyslu a obchodu, které je podle Tomáše Patáka z odboru komunikace a marketingu rezortu akcentovalo i v jednáních o dohodě s Evropskou komisí.  

„MPO při jednání s Komisí požadovalo, aby v dohodě o volném obchodu s Japonskem byly specifické mechanismy, které budou reflektovat zájmy našeho automobilového průmyslu,“ sdělil redakci.