Mandelson chce zavést clo na tenisky

Evropská komise s největší pravděpodobností zavede antidumpingové clo až na 20% sportovních kožených bot dovážených z Číny a Vietnamu.

Podle zpráv z tisku navrhne Peter Mandelson, komisař pro obchod, zavedení cla již před 25. únorem. Antidumpingové clo má být reakcí na výsledky rozsáhlého průzkumu, který Komise prováděla dvanáct měsíců – převážně v roce 2005. Vyšetřováním se zjistilo, že Čína a Vietnam dotují svůj obuvní průmysl a umožňují mu tím prodávat boty za průměrnou dovozní cenu 8,5 eur za pár. Tato cena je přitom nižší než výrobní náklady. Zdroje z prostředí Komise uvedly, že výsledky šetření nedávají Komisi jinou šanci než clo zavést.

Během prvních čtyř měsíců roku 2005, poté, co vypršela obchodní omezení povolená Světovou obchodní organizací, se dovoz bot z Číny zvýšil oproti stejnému období předešlého roku sedminásobně. Antidumpingové clo by mělo vstoupit v platnost 7. dubna 2006 a mělo by se týkat nejenom asijských výrobců, ale také evropských, kteří část své produkce outsourcují do jihovýchodní Asie. Podle německého deníku Handelsblatt by společnosti Deichmann, obrovskému prodejci bot, trvalo až dva roky než by vyrovnala pokles prodeje, který by u ní nastal v případě zavedení cla. Antidumpingové clo by mělo zasáhnout až 8% všech bot prodávaných v EU.

Clo by mělo být odsouhlaseno i členskými státy EU, co se může stát už 27. února na zasedání Rady EU pro všeobecné záležitosti. Země jižní a střední Evropy s důležitým obuvním průmyslem jako Španělsko, Itálie a Maďarsko tlačí na zavedení cla. Komisař Mandelson se však snaží vyhnout podobné kauze, jakou byla v roce 2005 „podprsenková válka“, kdy bylo zboží na několik měsíců zablokováno ve skladech. Samotný průmysl je v Evropě rozdělen. Na jedné straně stojí asociace zastupující lokální výrobce obuvi, kteří varují před „odprůmyslováním Evropy“ a na straně druhé mezinárodní výrobci, kteří tvrdí, že cla by byla hrozbou pro evropské spotřebitele, prodejce a hospodářskou soutěž.