Expertka na sociální sítě: Politici by měli aktivitu na Facebooku přetavit v hlasy

Elizabeth Linderová; zdroj: Policy Exchange/Flickr.

Lidé tráví na internetu a sociálních sítích stále více času. Politici s tím musí počítat a sociální sítě více využívat zejména ve volebních kampaní. Mohou tak získat cenné hlasy. V rozhovoru pro bruselský EurActiv to uvedla specialistka na sociální sítě Elizabeth Linderová.

„Podle našich dat lidé vlastnící chytrých telefonů své přístroje kontrolují 150krát za den,“ uvedla v rozhovoru pro bruselský EurActiv expertka na Facebook Elizabeth Linderová. Pro politiky tak těsně před volbami do Evropského parlamentu nastala nejlepší doba, kdy mohou své potencionální voliče oslovit prostřednictvím sociálních médií, dodala s tím, že mnozí z nich tak již činí. 

Aktivní jsou na sociálních sítích nejen politici, ale také celé politické strany a různé jiné politické organizace, které se touto cestou snaží občanům vysvětlit svou činnost a záměry. Od posledních voleb do Evropského parlamentu, které se konaly v roce 2009, se markantně zvýšil počet uživatelů sociálních sítí, a je proto pravděpodobné, že aktivita politiků a politických stran na těchto stránkách osloví větší množství lidí.

Toho by měli politici podle expertky Lindnerové využít a svou aktivitu na sociálních sítích zúročit. 

Facebook a volební účast

O tom, že aktivita politiků například na Facebooku či Instagramu může ovlivnit volební účast, svědčí podle ní zkušenosti z nedávných voleb v Indii, Německu či na Novém Zélandu.

„V průběhu indických voleb bylo úžasné sledovat vysokou aktivitu na sociálních sítích. Měli jsme možnost pozorovat masivní kampaň okolo lidí, kteří se těsně poté, co do volební urny vhodili svůj hlasovací lístek, vyfotili a poslali to na Instagram,“ uvedla.

Podle Elizabeth Linderové to funguje i opačně. „Díky možnosti vkládat komentáře pod příspěvky získávají politici přehled o tom, co si o nich lidé myslí,“ řekla redakci. „Někteří politici, s nimiž jsem se setkala, mi dokonce přiznali, že komentáře na sociálních sítích k jejich příspěvkům je mnohdy přivedly ke změně názoru či u nich podnítily zájem o problém, který do té doby nepovažovali za tak důležitý,“ dodala.

Vysoká aktivita na sociálních sítích se zatím netýká zdaleka všech politiků, trend je ale podle ní jednoznačný. 

Mezi českými kandidáty do Evropského parlamentu byl nedávnou studií za nejaktivnějšího na sociálních sítích označen Edvard Kožušník (ODS). Na dalších místech se umístili Jiří Pospíšil z TOP 09 a Jan Keller z ČSSD.

Autor: Radka Kopecká.