Řidiči dodávek ušetří na palivu, vozy ale můžou zdražit

zdroj: pixabay.com; autor: Daniel Trautmann

Europoslanci schválili emisní cíl pro dodávky do roku 2020. Díky tomu by měla vozidla spotřebovat méně paliva, kvůli potřebným změnám ve výrobě ale mohou na druhé straně zdražit. Podle některých názorů by však cíl mohl být ještě přísnější. Podobné nařízení čeká i osobní automobily.

Nové dodávky by svým uživatelům v evropských zemích měly v budoucnu ušetřit až 17 % nákladů na palivo.

Může to být výsledek nového nařízení, které včera (14. ledna) schválili europoslanci. Podle něho by lehká užitková vozidla – tedy dodávky – neměly do roku 2020 vypouštět více než 147 gramů CO2 na ujetý kilometr. To zároveň znamená i nižší spotřebu paliva.

Ještě nižší limit

V současné době platí v Evropě pro dodávky emisní limit ve výši 203 g CO2/km. Podle ochránců životního prostředí by přitom mohlo být snížení limitu ještě výraznější.

Jak redakci již dříve sdělil předseda Dopravní federace Pavel Přibyl, ekologické organizace by si představovaly cíl ve výši 135 g CO2/km.

Ambicióznější cíl by si představovala i řada europoslanců. „Schválené nařízení bohužel pouze potvrzuje málo ambiciózní limity pro rok 2020, které byly stanoveny už v roce 2011 na základě neúplných údajů,“ tvrdí švédský europoslanec za Zelené Carl Schlyter.

Podle jiných zákonodárců je ale výsledný cíl přiměřený. Jak novinářům sdělil europoslanec ODS Miroslav Ouzký, limit „odpovídá dostupným technologiím a není pro automobilový průmysl likvidační, jako některé původní návrhy“.

Auta mohou zdražit

Výrobci automobilů upozorňují, že i tak se mohou změny projevit v ceně vozů. „V řadě případů mohou menší dodávky využít toho, co se vyvinulo u osobních automobilů, protože technologie jsou podobné. I tak ale lehká užitková vozidla pravděpodobně zdraží,“ řekl EurActivu ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

„Je třeba si uvědomit, že dodávky jsou zejména nástrojem pro podnikání malých podnikatelů a živnostníků, kteří citlivě reagují na cenu,“ dodal.

Nařízení se má vztahovat na automobilky, které vyrobí více než 1.000 vozidel za rok. Situaci jim má ulehčit systém tzv. superkreditů. V celkovém součtu emisí jednotlivých automobilek má tento systém do roku 2018 zvýhodňovat vozy, které budou vypouštět méně než 50 g CO2/km.

Následují osobáky

Podobné nařízení čeká také evropské osobní automobily. Hlasovat by o něm měli europoslanci příští měsíc. Automobilky by do roku 2020 měly srazit emise u osobních aut pod 95 g CO2/km.

Obě nařízení byla projednávána souběžně, u osobních automobilů ale došlo ke komplikacím kvůli postoji Německa, které se legislativu dlouho snažilo upravit ke svému obrazu.

Autor: Adéla Denková