EU se shodla na snižování emisí CO2 z aut

zdroj: Pixabay.com; autor: Hans

Evropský parlament a členské země by měly brzy stvrdit konečnou podobu nařízení, podle kterého budou automobilky snižovat emise CO2 z aut. Vyjednavači se po několika měsících průtahů konečně shodli na kompromisu, který je celkem přijatelný pro výrobce a opatrný souhlas mu vyslovili i ekologové. Tvrdý postoj Německa byl nakonec oslaben, i tak si ale ochránci životního prostředí stěžují na německé metody lobbingu.

Po měsících dohadování se včera (26. listopadu) Evropská unie shodla na tom, jak budou automobilky v příštích letech snižovat množství emisí CO2 ze svých aut. Pravidla nakonec budou mírnější, než předpokládal původní návrh Evropské komise z loňského července.

Za zdržením stálo především Německo, které se snažilo předejít příliš tvrdému dopadu nařízení na své automobilky. Svou roli hrálo také sestavování nové německé vlády (podrobněji např. EurActiv 17.10.2013).

Nakonec se vyjednavači Evropského parlamentu a členských států shodli s Komisí na kompromisu. Emisní cíl 95 g CO2 na ujetý kilometr budou muset všechna nová auta v Unii plnit do roku 2021. Původně to mělo být do roku 2020 a Německo navrhovalo, aby se toto období prodloužilo do roku 2024 (EurActiv 30.9.2013).

Kompromis také dává větší prostor výrobcům velkých aut s vyšší spotřebou, aby mohli v konečném sčítání emisí tyto automobily vyvážit „zelenějšími“ modely, tedy především elektromobily. O to usilovalo také hlavně Německo, ačkoliv jeho návrh nebyl zcela vyslyšen.

Toto „vyvážení“ umožňuje systém tzv. superkreditů. Podle návrhu Komise se měl automobil s emisemi pod 35 g CO2/km započítávat jako 1,3 běžného vozidla. Nakonec takto budou moci být započítávána auta s emisemi pod 50 g, která budou mít v konečném sčítání váhu jako 2 „normální“ vozy.

„Spolupracovali jsme s Parlamentem na dosažení určité přidané flexibility. Dnes jsme dokázali najít velice pečlivě vyvážený kompromis,“ řekl po jednání novinářům velvyslanec Litvy při EU Arunas Vinciunas, jehož země v současné době předsedá Radě EU.

V pátek by měli kompromis formálně schválit zástupci členských zemí. Podepsat ho pak budou muset vlády a také Evropský parlament.

Lepší než nic

Ekologické organizace nejsou s dojednaným kompromisem úplně spokojeny, nicméně výsledek je podle nich lepší, než kdyby žádné nové nařízení nevzniklo.  

„Je ostuda, že tvrdá německá lobby dosáhla oslabení konečného cíle,“ řekl médiím Greg Archer. „Dohoda na druhou stranu dodá tolik potřebnou regulatorní jistotu a auta budou díky tomu nadále snižovat své emise CO2 a zvyšovat svou účinnost,“ dodal.

Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) pak doufá, že vyjednané změny v systému superkreditů budou nakonec skutečně schváleny. „Stále je před námi ještě cesta, kterou je třeba ujít, než bude konečný kompromis schválen plenárním zasedáním Evropského parlamentu,“ řekl novinářům bývalý generální tajemník asociace Ivan Hodač, který nyní v ACEA působí jako odborný poradce.