Dotace na ekologická auta: kraje a obce mají zájem o elektromobily i CNG vozy

dotace na ekologická auta

© Shutterstock / Billion Photos

Z dotazníků MŽP vyplývá, že kraje a obce mají z aut na alternativní pohon podobný zájem o elektromobily a vozy na CNG. V říjnu chce rezort vyhlásit výzvu na dotace pro ekologická auta, která by se mohla nakupovat právě do českých regionů.

Z vozů na alternativní paliva mají české obce a kraje největší zájem o elektromobily těsně následované automobily na stlačený zemní plyn (CNG). O hybridy je zájem menší, vyplývá z dotazníků, které do regionů rozeslalo ministerstvo životního prostředí (MŽP). Rezort se během října chystá vyhlásit výzvu k žádostem o dotace na ekologická auta

„Výstupy z dotazníků zpracováváme. Od dotázaných obcí, měst a krajů jsme obdrželi 78 odpovědí, 70 z obcí a měst a 8 z krajů,“ sdělila redakci mluvčí MŽP Dominika Pospíšilová.

Z dotazníků podle ní vyplývá 48% zájem o čisté elektromobily a 43% zájem o vozy na CNG. Hybridní auta by si pořídilo 9 % respondentů.

„Co se týče typů vozidel, pak obce a kraje mají eminentní zájem o osobní a užitková vozidla. Menší zájem pak evidujeme u nákladních automobilů a skútrů,“ říká mluvčí.

„Dotazníky využíváme jako doplňkový a orientační materiál pro nastavení výzvy, kterou dle předpokladu vyhlásíme v průběhu října,“ dodává.

Rezort chce mezi obce, kraje a jimi zřizované organizace rozdělit 150 milionů korun. Peníze mají být vyčleněny z Národního programu Životního prostředí.

„Prozatím plánujeme podporu pro nákup osobních a užitkových vozidel, konkrétně 50 tisíc korun na vozy s CNG, 100 tisíc korun na plug-in hybrid, 150 tisíc korun na elektromobil. Nicméně finální částky vyplynou právě až z našeho průzkumu,“ uvedl v polovině června ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Ekologická auta pro stát

Podle Jiřího Šimka z Českého plynárenského svazu, který prosazuje využívání CNG, by se mělo na nákupu čistých aut zapracovat i na úrovni centrálních úřadů.

Ekologická vozidla měla do konce roku 2013 tvořit minimálně čtvrtinu aut ve vozových parcích státních orgánů. V programu obměny vozového parku o tom rozhodla vláda už v roce 2008.

Státní správa tak měla jít příkladem a motivovat k nákupu ekologických aut veřejnost. Podobné kroky státnímu sektoru ve členských zemích EU doporučuje i Evropská komise.

Při vyhodnocování v roce 2014 se však ukázalo, že se dobrovolný cíl splnit nepodařilo.

„V roce 2008 státní správa dostala vládou nařízeno během 5 let obměnit čtvrtinu vozidel vozových parků za čistá vozidla a pouze úřady krajů, na rozdíl například od ministerstev, měly již tehdy o ekologická vozidla zájem. Ani dnes, po osmi letech, ale zdaleka podíl těchto vozidel ve státní správě rozhodně nečiní 25 %,“ říká Šimek.