Zahradil vás vyšel pěkně draho, hlásá Paroubek

Se začátkem oficiální předvolební kampaně do Evropského parlamentu, během níž poběží ve veřejnoprávních médiích spoty jednotlivých kandidátů, zahájili závěrečnou ofenzivu i sociální demokraté. Přízeň voličů chtějí získat osobními útoky na představitele ODS. Ta ovšem v negativní kampani nezůstává pozadu a chystá „protiúder“.

„293 732 Kč jsem vydělal na daních díky reformám ODS. Jsem v pohodě, co vy?“ Ptá se z předvolebního plakátu ČSSD chorobně modrý expremiér Topolánek a dodává: „Dáte mi 5.června znovu svůj hlas?“ To však nebude možné, protože – jak se zdá – předvolební stratégové ČSSD Jaroslav Tvrdík a Karel Březina zapomněli, že předseda ODS do europarlamentu nekandiduje.

Další ze sady plakátů se „strefuje“ do lídra ODS pro evropské volby Jana Zahradila. „18 111 Kč vás stálo každé moje slovo v Evropském parlamentu. A to sem tam dva roky vůbec nepromluvil,“ hlásá nápis nad jeho modrou hlavou. ČSSD tak chce upozornit na malou aktivitu tohoto europoslance ve srovnání například s jejich Liborem Roučkem.

„Na rozdíl od pana Roučka jsme v europarlamentu působili jako devítičlenný klub. Na plénu jsme vystoupili 325krát, vydali jsme 58 tiskových prohlášení, osm písemných, jedenáct návrhů stanovisek a pětapadesát interpelací. Je to zcela klasický příklad negativní kampaně, která má vzbuzovat nenávist a závist,“ řekl pro portál iDNES.cz Jan Zahradil.

Při odkazech na „negativní kampaň vzbuzující nenávist a závist“ nicméně Zahradil trochu pozapomněl na to, že to byla právě jeho ODS, která už v dubnu polepila celou zemi plakáty se zamračeným Jiřím Paroubkem, který sděloval: „Evropa nebo Česko, kašlu na to všecko!“. Další billboardy, znázorňují šéfa ČSSD co by „strašáka“ vedle rozesmátého Mirka Topolánka nabízejícího „řešení“, také o věcné nebo pozitivní kampani zrovna nesvědčí.

V kampani jde o hodně, desítky milionů létají

Pokud by se měl volební výsledek odvíjel pouze od počtu polepené reklamní plochy, zvítězila by ČSSD na celé čáře. ODS ale ještě neřekla poslední slovo a závěrečnou část kampaně teprve spustí. Podle informací z obou táborů je jasné, že jak u ODS, tak u ČSSD spolupracují při předvolebním klání s reklamními specialisty. A tomu odpovídá i cena kampaně, která u sociálních demokratů přesáhne plánovaných 40 milionů až o 30 dalších.

ČSSD se ani nelze divit, že s finální částí kampaně vyrukovala hodně brzy. Podle politologů jí totiž vítězství v červnu spolehlivě zaručí jediná věc – vysoká voličská účast. Nepůjde přitom samozřejmě jen o obsazení 22 královsky placených postů (platy europoslanců se navyšují na 7000 eur – v přepočtu 185 tisíc korun), ale o výhodnou výchozí pozici pro podzimní parlamentní volby.