Média: Dostavba pražského metra se komplikuje, město možná přijde o dotaci z EU

zdroj: CreativeCommons.org

Dostavba trasy A pražského metra z Dejvic do Motola údajně čelí vážným komplikacím. EU totiž Česku vrátila projekt, který bude muset být zřejmě přepracován. Důvodem je podle českých médií fakt, že Praha v projektové žádosti původně slíbila, že v rámci spojení centra s ruzyňským letištěm vystaví kromě metra i rychlodráhu. Její stavba ale nebyla dosud zahájena, ve státní kase na ni chybí prostředky.

„Je pravda, že Brusel vyjádřil některé výhrady. Bude je řešit dopravní podnik,“ citovaly Lidové noviny Josefa Noska, náměstka pražského primátora pro dopravu. Informaci o tom, že se v projektu na dostavbu trasy A pražského metra vyskytly komplikace, následně potvrdilo i Ministerstvo pro místní rozvoj, koordinátor čerpání evropských dotací v ČR. 

„Posuzování projektové žádosti ze strany Komise bylo přerušeno,“ uvedla tisková mluvčí rezortu Jana Jabůrková (citována deníkem E15). Přímo ale nepotvrdila další informaci médií, že hlavnímu městu tak hrozí ztráta několikamiliardové dotace z fondů EU, která byla na dostavbu určena. 

Rychlodráha nebude 

Žádost, kterou kromě pražského dopravního podniku schvalovali i zastupitelé hlavního města, ministerstvo dopravy a rezort financí, byla do Bruselu odeslána vloni v srpnu. Česká strana v ní usilovala o prostředky na lepší propojení centra města s letištěm v Ruzyni.  

Evropská komise ale údajně akceptovala návrh, že spojení Češi zajistí kombinací metra, které ze stanice Dejvická protáhnou k motolské nemocnici, a rychlodráhou, jež by cestující na letiště vozila ze stanice ve Veleslavíně. Rychlodráha se ale nestaví, protože na ní stát nemá prostředky. 

„Železniční projekt ještě minimálně pět let existovat nebude,“ řekl EurActivu Roman Kluzák z tiskového oddělení rezortu dopravy. 

Média tvrdí, že Bruselu v projektu konkrétně vadí neexistence záchytného a P+R parkoviště na stanici Dlouhá Míle, které mělo být součástí stavby rychlodráhy.  

Dopravní podnik má ale údajně na stole náhradní řešení. „Pojedeme do Bruselu s návrhem, že ve Veleslavíně postavíme dopravní terminál, který parkoviště nahradí. Myslíme, že poté Brusel dotaci uvolní,“ sdělila Lidovým novinám Monika Lojínová, mluvčí DP Praha. 

Pokud se informace o případné ztrátě eurodotací potvrdí, není zatím jisté, čím bude finanční výpadek nahrazen. „Pracujeme na tom, ale problémy s financováním letos budou,“ připouští již citovaný Nosek. 

Ministerstvo dopravy se ale ztráty unijních prostředků neobává. „Nedomníváme se, že bychom o evropské peníze přišli. Dostavba trasy metra A ze stanice Dejvická do Motola může být i nadále ze třetiny hrazená z evropských peněz, výhrady Bruselu jsou u tak nákladného projektu, tedy s cenou přes 50 milionů eur, běžnou součástí schvalovacích procesu,“ řekl redakci Kluzák. 

Celkové náklady projektu přesáhnou 21 miliard korun, EU přislíbila přes 8 miliard korun.