Komisař Hahn brání kondicionalitu u fondů EU

Johannes Hahn, komisař pro regionální politiku EU; zdroj: Evropská komise.

Na komisaře pro regionální politiku Johannese Hahna se po zveřejnění návrhu nařízení k podobě evropských fondů po roce 2013 snesla lavina kritiky. Zástupci evropských regionů a krajů nechápou, proč by je EU měla trestat za nadměrné schodky veřejných rozpočtů, za které jsou primárně odpovědné vlády.

Podle rakouského eurokomisaře je třeba se na celou věc dívat z více úhlů. „Vždy se to bude implementovat proporcionálně, zejména v těch zemích, kde regionálním a místním zastupitelům ústava zajišťuje výraznou míru nezávislosti,“ uvedl Johannes Hahn.

„Sankce a postihy se nutně nemusí uplatňovat u všech programů,“ řekl dále.

Během vystoupení, které se v Evropském parlamentu konalo u příležitosti zahájení regionálních Open Days v Bruselu, se na něj sesypali představitelé regionů a požadovali vysvětlení, proč by regiony a místní samosprávy měly pykat za rozpočtovou neodpovědnost svých národních vlád.

Evropská komise ve svém balíčku nařízení k podobě evropských fondů na léta 2014-2020 totiž navrhuje zavedení tzv. makroekonomických kondicionalit. Ty by Bruselu umožňovaly pozastavit členskému státu výplatu peněz z fondů EU v případě, že nebude plnit pravidla vycházející z nedávno novelizovaného Paktu stability a růstu. Exekutiva tímto návrhem reaguje na rozpočtové problémy zemí jako je Řecko, Portugalsko nebo Irsko.

„Pokud chceme makroekonomické kondicionality, ale zároveň nepřizveme regiony k přípravě programů tak, jak bychom měli… , zaděláváme si podle mého na problémy,“ uvedla Flo Clucas, členka městské rady Liverpoolu. „To, čeho jsme (bohužel) svědky, je politika biče a ne cukru,“ dodala.

Starosta Dunkirku Michel Delabarre dokonce prohlásil, že pokud Komise hrozí samosprávám pozastavením fondů za to, že jejich vlády nerespektují Pakt stability a růstu, „věší nad regiony Damoklův meč“.

Danuta Hübner (EPP), předsedkyně parlamentního výboru pro regionální rozvoj, který bude návrh v Evropském parlamentu muset podpořit, uvedla, že „vždycky byla proti tomuto přístupu a také vždycky bude“.

Ke kondicionalitám má výhrady i české ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) (EurActiv 12.10.2011). „Makroekonomické kondicionality s kohezní politikou nesouvisí a jejich plnění není v moci implementačních orgánů,“ řekl k tomu náměstek ministra pro místní rozvoj Daniel Braun.

Nejen eurozóna

O návrhu se diskutuje také v souvislosti s otázkou, nakolik Brusel může členským státům mluvit do jejich rozpočtové politiky a omezovat tak jejich suverenitu.

Hahn ale návrh Komise brání. Komisař uvedl, že v kontextu dluhové krize se na evropské úrovni objevily výzvy, aby Komise zareagovala, něco podnikla a v případě nutnosti zavedla sankce a postihy. „Bylo nám řečeno, že ‚jenom štěkáme, ale nekoušeme‘,“ řekl.

Makroekonomické kondicionality jsou podle Hahna jen součástí širšího úsilí, kdy se Komise snaží posílit svůj vliv nad schodky všech členských zemí včetně států mimo eurozónu.

„Hlavní myšlenkou bylo získat možnost (…) mít něco podobného, jako máme v eurozóně, ale co by platilo pro všechny členské státy,“ uvedl komisař.