V Moskvě se scházejí odpůrci emisních povolenek v letectví, obchodní válka podle EU nehrozí

zdroj: Wikimedia Commons

V Moskvě jednají představitelé 26 států nespokojených s evropskými pravidly o obchodování s emisními povolenkami v letecké dopravě. Měli by debatovat o protiopatřeních, která by přinesla odpověď na kritizovanou evropskou legislativu. Některé zdroje hovoří o hrozící obchodní válce, zástupci EU se však takového scénáře neobávají.

V Moskvě se tento týden scházejí zástupci 26 států, které nesouhlasí s výběrem poplatků za emise od zahraničních leteckých společností v rámci evropského systému obchodování s emisními povolenkami (EU ETS).

Dvoudenní moskevskou konferenci včera (21. února) zahájil ruský ministr pro dopravu Igor Levitin, který prohlásil, že předpisy, které Evropská unie v oblasti letecké dopravy zavádí, jsou „unáhlené“.

Od 1. ledna totiž evropská legislativa uvaluje na letecké společnosti povinnost kupovat si povolenky na 15 % emisí, které vyprodukují. Zbylých 85 % pak pokrývají volné emisní povolenky, které Unie dopravcům rozdělí. Pravidla se přitom týkají i zahraničních firem, které pro své lety využívají evropská letiště (EurActiv 8.3.2011).

Zástupci světových aerolinek tento krok EU ostře kritizovali ještě před tím, než legislativa vstoupila v účinnost. Několik amerických společností se snažilo předpisy právně zpochybnit, soudní dvůr EU však rozhodl o neoprávněnosti jejich námitek (EurActiv 22.12.2011).     

Čína protestuje

V Moskvě se představitelé nespokojených států chystají koordinovat své postoje a diskutovat o protiopatřeních, kterými by odpověděli na evropskou legislativu. Podle některých názorů by mohlo dojít dokonce k vypuknutí obchodní války.

„Některé země se staví proti EU ETS, což by mohlo v budoucnu ohrozit zakázky v letectví. Hrozí obchodní válka, a to zejména v případě vztahů s Čínou,“ řekl EurActivu Paul Nash, manažer společnosti Airbus odpovědný za otázky životního prostředí. „Naše firma se toho přirozeně obává, protože právě Asie představuje společně s Jižní Amerikou nejrychleji rostoucí průmyslová centra,“ dodal. 

Na začátku února zakázal Peking čínským leteckým dopravcům, aby se do obchodu s emisními povolenkami zapojovaly, a obchodní vztahy Unie s asijskou velmocí se začaly zhoršovat (EurActiv 6.2.2012).

Také další z mimoevropských států v současné době uvažují o zavedení vlastní legislativy, která by domácím leteckým dopravcům zakazovala podřizovat se evropským normám. „Ruská vláda nyní přezkoumává zákon, který by ruským aerolinkám znemožnil zapojit se do EU ETS,“ řekl novinářům mluvčí společnosti Aeroflot. 

Evropští představitelé odmítají názor, že by v současné situaci hrozil nějaký výrazný konflikt. „Není třeba se obávat žádné rozsáhlé obchodní války,“ řekl jeden z nich. „Věříme, že mimoevropské aerolinky budou evropské právo respektovat, stejně jako Unie respektuje právní předpisy jiných států. Pokud se ovšem do ETS nezapojí, budou muset čelit pokutám,“ dodal.  

Globální pravidla potřebujeme

Za nerespektování evropských předpisů aerolinkám hrozí pokuty ve výši 100 eur za každou tunu vypuštěných emisí oxidu uhličitého, na kterou nebudou mít povolenky. V případě opakovaného porušení pravidel může Unie letecké společnosti dokonce zakázat působení na evropském trhu.

Ze strany leteckého průmyslu se ozývají obavy, že evropské obchodování s emisemi způsobí přesun center letecké dopravy mimo Evropu.

„Pokud budou existovat oblasti podřízené ETS, letecké společnosti se jim zkrátka vyhnou a budou se soustředit na jiné trasy,“ domnívá se Paul Nash z Airbusu, který je největším výrobcem civilních dopravních letadel na světě.

Proti podobným názorům však stojí výsledky studie EU, které ukázaly, že taková strategie by pro aerolinky znamenala vyšší výdaje za spotřebu paliva. Společně s potřebou delších mezipřistání by to prý na dopravce kladlo vyšší nároky, než kdyby se podřídily ETS. 

Mezi EU, nespokojenými státy a leteckým průmyslem však existuje shoda, že je potřeba přijmout globální smlouvu, která by otázku emisí z letectví vyřešila. „Jsme globální firma, a proto potřebujeme globální pravidla,“ souhlasí Nash.