Světové automobilky opouštějí Rusko, prodeje klesly o třetinu

zdroj: Shutterstock; autor: smuay

Problémy světových automobilek v krizí zkoušeném Rusku pokračují. A mnohdy mají velmi špatný konec. Nejnověji Toyota vzdala marný boj a ukončila výrobu modelu Land Cruiser v Rusku. Následovala tak krok amerického obra General Motors, který již v březnu oznámil plán uzavřít petrohradský závod do konce letošního roku.

Obě automobilky přitom vůči ruskému trhu chovaly, podobně jako mnozí další, velké naděje a očekávání. A dlouho se i zdálo, že oprávněně. Ve svých nejlepších letech, v období 2012-13, se stal největším v Evropě. Předběhl jedničku Německo, byl osmým na světě. Po desetiletí rostl téměř o deset procent ročně.

Prodeje automobilky Škoda za prvních sedm měsíců roku poklesly o 34 procent.

Jenže dnes, necelé dva roky poté, je vše jinak. Podle Asociace evropského byznysu v Rusku poklesly během sedmi měsíců prodeje o 35,3 procenta na 913 181 aut (loni 1,4 milionu). Jen v červnu spadly v meziročním srovnání o 30 procent a v červenci o 28 procent. Ruský trh je nyní až pátý v Evropě a dvanáctý na světě.

Sankce a propad cen ropy

Příčiny ekonomické krize v Rusku jsou zřejmé. Mezi ty hlavní patří sankce západních zemí a propad cen ropy. Před dvěma lety se dolar prodával za 35 rublů, dnes za 65. To přinutilo výrobce zdvihnout ceny. Jenže v zemi, kde se ekonomika smrskla ve druhém čtvrtletí letošního roku o 4,6 procenta, to byl dost zoufalý akt.

Autor: Jaroslav Matějka

Celý článek naleznete na webu E15.cz.