Itálie ustoupila, EU uzavře dohodu „nové generace“ s Jižní Koreou

Evropská rada na svém včerejším jednání (16. září) dala zelenou dlouho očekávané dohodě o volném obchodu mezi EU a Jižní Koreou. Podle odhadů by měl volný přístup na korejský trh evropským exportérům přinést až 19 miliard eur. Itálie, hlavní oponent smlouvy, nakonec přistoupila na kompromis.

V rámci snahy o posílení svého mezinárodního postavení a navýšení zahraničního obchodu s asijskými partnery schválila EU na svém včerejším summitu dohodu o volném obchodu s Jižní Koreou. Dohoda, jejíž hodnota pro evropské producenty se odhaduje na 19 miliard eur, je považována za vůbec nejdůležitější obchodní dohodu, kterou vlády 27 členských států dosud podepsaly s třetí stranou, a za „novou generaci“ bilaterálních obchodních smluv EU.

„Je to obrovský krok při cestě evropských výrobců na asijské trhy,“ komentoval přijetí dohody belgický ministr zahraničí Steven Vanackere.

Bilaterální jednání s Jižní Koreou zahájila EU už na jaře 2007 ve snaze zlepšit vyhlídky evropských exportérů na asijských trzích. Během její ratifikace byla často kritizována zástupci automobilového průmyslu sdružených v Evropské asociaci výrobců automobilů (ACEA). Ti se obávají levné konkurence asijských automobilových značek, pro které je Evropa důležitým odbytištěm (do Evropy míří 15 % asijské automobilové produkce), zatímco pro evropské automobilky představuje Jižní Korea zhruba jen 1 % jejich exportu.

I z tohoto důvodu proto dohoda obsahuje článek, který dovoluje EU opětovné zavedení ochranářských opatření v případě, že poroste dovoz korejských automobilek využívajících subdodavatele z jiných asijských zemí.

Souhlasu s dohodou se dlouho bránila především Itálie, která se obává konkurence korejských automobilových značek pro svoji domácí značku Fiat. Tomu se momentálně příliš nedaří a v první polovině tohoto roku zaznamenal 10 % pokles prodeje. Itálie proto žádala odklad nabytí účinnosti dohody na rok 2012. Nakonec ale ustoupila a přijala kompromisní návrh, který posouvá vstup smlouvy v platnost o šest měsíců, tj. na 1. července 2011.

Schwarzenberg: My máme taky výrobu dosti malých vozů

Česká vláda schválení dohody vítá. Podle vyjádření ministerstva průmyslu a obchodu pro ČTK dohoda otevírá nové možnosti pro český strojírenský a chemický průmysl a pro výrobce spotřebního zboží, především bižuterie, skla a porcelánu.

A levné konkurence v automobilovém průmyslu se zjevně neobává. „Oni prosadili, co pro ně bylo důležité. Mezi námi řečeno, vzhledem k tomu, že my máme taky výrobu dosti malých vozů, tak se tím necítíme poškozeni,“ uvedl pro česká média po skončení summitu český ministr zahraničí Karel Schwarzenberg.

Finální podobu dohody musí Evropská komise ještě obhájit před Světovou obchodní organizací, která posoudí soulad dohody s pravidly mezinárodního obchodu. Podpis dohody je plánován na společný summit EU a Jižní Koreje 6. října v Bruselu.