Skandál Volkswagenu ukáže, že budoucnost patří elektromobilitě, říká slavný klimatolog

zdroj: WikimediaCommons.org; autor: Foto Hollin

Kdo se chce v automobilovém průmyslu udržet na špičce, musí inovovat, říká známý vědec a poradce Angely Merkelové Hans Joachim Schellnhuber. Budoucnost podle něj patří elektromobilitě. Tou se zabývá i Národní akční plán čisté mobility, který bude projednávat česká vláda. V současnosti se však v dopravě rozvíjí zemní plyn, který pomáhá řešit jak smog, tak emise CO2.

Skandál Volkswagenu v Německu vyvolá debatu o budoucnosti osobní dopravy, je přesvědčen světově známý klimatolog a poradce kancléřky Angely Merkelové Hans Joachim Schellnhuber, který včera navštívil Prahu.

Německá firma podle něj udělala chybu, když se v Spojených státech rozhodla manipulovat s výsledky testování emisí u některých svých modelů.

Schellnhuber: „Jestli budete na špičce ještě za dvacet nebo třicet let, o tom rozhoduje kvalita.“

Nedá se prý sice očekávat, že by byla mezi automobilkami s takovým přístupem jediná. Značka, která však usiluje o globální prvenství na poli automobilového průmyslu, si ale podle něj takovou chybu nesmí dovolit.

„Jestli budete na špičce ještě za dvacet nebo třicet let, o tom rozhoduje kvalita,“ řekl Schellnhuber v rozhovoru pro EurActiv.  

Hlavní roli podle něj hrají inovace. „BMW investovalo 3 miliardy eur do výroby elektromobilů a vytvořilo zcela novou tovární linku. Využívají uhlíkové vlákno, novým způsobem pracují s lithium-iontovou baterií a tak dále,“ uvádí příklad.  

Elektřina, vodík…

Právě v elektromobilech spočívá podle německého odborníka budoucnost mobility.

„Pro individuální dopravu bude řešením samořídící auto,“ tvrdí. „Musí být elektrické. Pro mě jako fyzika je hrozné dívat se na energetickou spotřebu spalovacího motoru. Osmdesát procent primární energie přijde ve spalovacím motoru nazmar. U elektromobilu je naopak využití primární energie 95procentní,“ dodává.

S rozvojem aut na elektřinu se počítá i v Česku. Elektromobily jsou jednou ze tří hlavních oblastí, kterými se zabývá Národní akční plán čisté mobility.

Dokument by měla vláda projednávat už v říjnu. Vychází z evropské směrnice o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, která se zaměřuje také na rozvoj zemního plynu a výhledově na vodík.

„Budoucnost bude patřit vodíku. Ale až poté, co bude vyřešena jeho efektivní výroba, skladování a distribuce,“ říká v dnešním rozhovoru pro EurActiv místopředseda Rady Českého plynárenského svazu Jiří Šimek.  

… a zatím zemní plyn?

Zatím je podle něj řešením pro čistou mobilitu zemní plyn. „Využívá stávající technologie, šetří přírodu a zároveň je ekonomicky výhodný,“ tvrdí.

Jednou z hlavních výhod zemního plynu je podle něj velmi nízká produkce prachových částic, které škodí lidskému zdraví.

„Mluví se o znečištění z dieselových motorů. Zásadní je ovšem CO2,“ říká vědec.  

„Není potřeba spoléhat na jakékoliv filtry prachových částic, jejich výměnu, údržbu, kontrolu nebo spolehlivost. Prachové částice u CNG nemohou nikde uniknout, protože zkrátka spalováním nemohou vzniknout,“ řekl dnes Šimek při setkání s novináři.

Zásadní je klima

Při spalování CNG se také vypouští méně oxidu uhličitého. „CNG motory v porovnání s konvenčními motory produkují při spalování o 25 až 30 procent méně CO2,“ uvádí plynárenský svaz ve svých materiálech.

Nižší produkce CO2 je podle Schellnhubera v konečném důsledku v debatě o čisté mobilitě důležitější.

„Lidé teď hodně mluví o znečištění ovzduší způsobovaném dieselovými motory. Závažnější je ovšem oxid uhličitý,“ řekl v rozhovoru.

CO2 totiž přispívá ke skleníkovému efektu a klimatickým změnám, které do budoucna hrozí řadou ekonomických a bezpečnostních problémů. I proto má na konci roku vzniknout nová globální dohoda o boji se skleníkovými plyny.

Autor: Adéla Denková