Největší evropský elektrolyzér je v provozu, do roku 2024 má zdesetinásobit svou kapacitu

© EPA-EFE/FRIEDEMANN VOGEL

Největší evropská továrna na výrobu vodíku je součástí největší německé rafinérie v Severním Porýní-Vestfálsku. Zařízení vybudovala britsko-nizozemská společnost Shell s podporou Evropské komise a do roku 2024 má ambici zdesetinásobit svou kapacitu.

Poptávka po uhlíkově neutrálním vodíku ze strany evropského průmyslu neustále roste. Pro energeticky náročná odvětví je vodík vhodnou cestou k dekarbonizaci. Po Evropě tak rostou nové elektrolyzéry, které umí štěpit molekuly vody na vodík.

„Spuštěním největšího zařízení na PEM elektrolýzu (rozklad vody na vodík a kyslík využívající technologií s polymerní membránou – pozn. red.) v Evropě posilujeme naši vedoucí úlohu v této oblasti,“ uvedl při příležitosti otevření provozu Armin Laschet, ministerský předseda spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko a zároveň předseda Křesťanskodemokratické unie (CDU).

Za projektem Refhyne stojí Společný podnik pro palivové články a vodík (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking – FCH JU), který sdružuje Evropskou komisi, podnikatelskou skupinu Hydrogen Europe a výzkumníky z Hydrogen Europe Research. FCH JU investoval do projektu 10 milionů eur, čímž pokryl zhruba 50 procent nákladů projektu.

Refhyne je nyní největší evropskou výrobnou vodíku a podle ředitele FCH JU Barta Biebuycka by mohl sehrát klíčovou roli v rozvoji vodíkové ekonomiky. Cílem je nejprve dekarbonizovat rafinérské procesy a následně stabilizovat rozvodové soustavy, které trpí nestabilitou spojenou s výrobou energie ze solárních a větrných elektráren.

Vodíková údolí vznikají po celé Evropě

Řada evropských regionů aspiruje na titul „vodíkové údolí“. Tato údolí umí vodík nejenom vyrábět, ale také jej přepravovat a využívat. Podle podporovatelů vodíkových technologií je nutné jejich rozvoj více podpořit.  

Elektrolyzér s kapacitou 10 MW bude vyrábět zhruba 1 300 tun zeleného vodíku ročně, a to za předpokladu, že bude mít k dispozici dostatek elektřiny z obnovitelných zdrojů. Pro představu – němečtí experti na vodíkové technologie odhadují, že jen německý průmysl bude potřebovat do roku 2030 zhruba 1,7 milionu tun vodíku ročně. Do předpokladu přitom nebyly započtené německé rafinerie, ty by totiž podle informací serveru EURACTIV měly buď kompletně změnit svůj obchodní model, nebo ukončit svou činnost.

Vodík vyrobený v největším evropském elektrolyzéru přitom v první etapě poputuje právě do rafinérie – konkrétně do německé Chemicals Park Rheinland. Ta patří společnosti Royal Dutch Shell a měla by se stát srdcem transformace fosilního průmyslu. Už dříve s podporou spolkové vlády odstartovala projekt v hodnotě 500 milionů eur, jehož cílem je zahájit produkci ekologických paliv.

Desetkrát více vodíku, desetkrát vyšší cena?

Přestože továrna s kapacitou 10 MW je zatím největší svého druhu v Evropě, jedná se o pilotní projekt, který pokládá základy k mnohem ambicióznějším plánům.

„Přemýšlíme nad výstavbou provozu s kapacitou 100 MW zde v Porýní. Chceme hrát ústřední roli ve formování regionální průmyslové infrastruktury,“ přiblížil plány společnosti Shell člen výkonného výboru Huibert Vigeveno.

Pokud se pilotní projekt ukáže jako úspěšný, Shell do roku 2024 zvýší kapacitu výrobny vodíku o 100 megawattů. Takové zařízení by se stalo největším na světě svého druhu. Financování továrny však závisí na FCH JU, která pilotní projekt pokrývá z 50 procent. Bez veřejné podpory by byl desetinásobně větší projekt jen těžko proveditelný.

„Budeme potřebovat podporu přes cílené dotace,“ konstatoval Fabian Ziegler, výkonný ředitel Shell v Německu. Ziegler zároveň dodal, že jeho společnost je schopná si zachovat svou současnou sílu a konkurenceschopnost i při přechodu k nízkouhlíkové ekonomice. Budoucí úkol vidí zejména v dodávkách vodíku do průmyslu a dopravy, vše ale závisí na cenách uhlíku a další podpoře od německé vlády a Evropské unie.

Jak snížit emise a zajistit energii? Evropa sází na vodík, je to příležitost i pro ČR

Auta poháněná čistým vodíkem již nejsou hudbou vzdálené budoucnosti. Vodík se vzhledem ke klimatickým cílům Evropské unie stává černým koněm evropské energetiky. Vsadit na něj chce i Česká republika.

Zda se FCH JU rozhodne v podpoře pokračovat nad rámec dosavadního pilotního projektu, zatím není jasné. Podle zdrojů serveru EURACTIV se však již nyní zabývá žádostí o podporu.