Nástroj pro propojení Evropy (CEF) prošel výbory Evropského parlamentu

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: samurai.

Návrh na vznik Nástroje pro propojení Evropy (CEF), který se někdy označuje také jako infrastrukturní fond, dostal v Evropském parlamentu zelenou. Včera (8. října) jej na společném zasedání schválily výbory pro průmysl (ITRE) a dopravu (TRAN). Plénum europoslanců by o něm mělo hlasovat ještě v říjnu.

Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility; CEF), z jehož rozpočtu mají být po roce 2014 podpořeny důležité strategické projekty celoevropského zájmu v oblasti dopravní, energetické a telekomunikační infrastruktury, je zase o kus blíž své realizaci. Na včerejším společném zasedání pro něj totiž hlasovali poslanci z europoslaneckých výborů pro průmysl (ITRE) a dopravu (TRAN). 

CEF představuje jednu z novinek, kterou v souvislosti s kohezní politikou po roce 2014 představila Evropská komise (EurActiv 29.11.2011). Z infrastrukturního fondu chce financovat například novou hlavní dopravní síť TEN-T nebo modernizaci a rozšíření energetické infrastruktury a posílení bezpečnosti dodávek.  

Pokud nástroj schválí i plénum, začne platit od 1. ledna příštího roku. Europoslanci by o dohodě, která vzešla z trialogu mezi institucemi na konci června, měli hlasovat na druhém říjnovém plenárním zasedání. 

Čeká se na plénum 

Výbory na svém včerejším zasedání ve Štrasburku schválily, že z nového rozpočtu více jak 23 miliard eur poputuje na dopravní infrastrukturu, dalších pět miliard eur do energetiky a miliardu chtějí europoslanci nasměrovat na podporu digitálních sítí.  

Původně se počítalo s tím, že v rámci infrastrukturního fondu bude členským státům k dispozici 50 miliard eur, evropští lídři ale na únorovém summitu Evropské rady v Bruselu rozhodli o tom, že jeho objem bude snížen na 29,3 miliard eur (EurActiv 19.3.2013).

Část prostředků pro dopravu bude do CEF převedeno z Fondu soudržnosti (Kohezního fondu). Konkrétně se jedná o částku 10 miliard eur. Proti tomu se ale v minulosti ohradily některé nové členské země, včetně České republiky (EurActiv 21.3.2012).

Vadilo jim například to, že rozhodovat o tom, které projekty nakonec získají podporu, bude Evropská komise – státy tak budou muset mezi sebou soutěžit.

Nakonec se ale podařilo prosadit návrh, podle něhož bude možné čerpat prostředky formou „národních obálek“ až do konce roku 2016. „V praxi to znamená, že každý z kohezních členských států, včetně České republiky, bude mít nárok na čerpání prostředků podle stejných pravidel jako v případě Kohezního fondu,“ vysvětlila EurActivu česká europoslankyně a členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch (TRAN) Olga Sehnalová (S&D).

„Zároveň však během této doby musíme připravit kvalitní návrhy projektů, abychom uspěli také po tomto přechodném období, protože od 1. ledna 2017 budou finanční prostředky rozdělovány formou soutěže mezi kohezními členskými státy,“ dodala.