Mezi Bratislavou a Vídní vznikne „zelená dálnice“

Zdroj: WikimediaCommons.org; autor: David Rayner.

Na hlavním spoji mezi Bratislavou a Vídní vznikne síť nabíjecích stanic pro elektromobily. O unikátním projektu vytvoření tzv. zelené dálnice informoval slovenský EurActiv.sk.

V současné době je doprava původcem přibližně čtvrtiny emisí CO2, které jsou vypouštěny do ovzduší. Evropská komise proto minulý rok v dubnu přijala strategii pro čistá a energeticky účinná vozidla, v nichž spatřuje velký potenciál pro zlepšení životního prostředí.

 Ekologická vozidla, tedy ta, která pro svůj pohon využívají elektrickou energii, jsou zmíněna na prvních místech.  

Aby však došlo k jejich masivnějšímu využívání, je třeba začít co nejusilovněji pracovat především na vytváření dostupné sítě stanic, kde bude možné baterii elektromobilu dobít nebo případně vyměnit. 

Tímto směrem se vydal i náš východní soused Slovensko. Zatímco se energetická společnost Východoslovenská energetika (VSE) soustředí na propojení Bratislavy s metropolí východu Košicemi, které se mohou pyšnit vůbec první nabíjecí stanicí na Slovensku, Západoslovenská energetika (ZSE) pracuje na projektu přeshraniční mobility. Projekt nese název „Vibrate“ a chce přispět k pohodlnému a ekologickému cestování napříč příhraničními regiony. 

„(…) Propojení Bratislavy s Vídní tzv. zelenou dálnicí patří k nejmodernějším projektům, s jakými tyto metropole doposud přišly. Pro rozvoj elektromobility je přínosem, že na projektu pracují odborníci slovenských a rakouských energetických společností,“ uvedl Stefan Seipl, generální ředitel ZSE. 

Projekt je financován z Programu přeshraniční spolupráce mezi Slovenskem a Rakouskem a po úvodní fázi příprav konsorcium slovenských a rakouských firem proinvestuje v letech 2011 až 2013 více jako jeden milion eur (zhruba 24 milionů korun).  

Zamýšlenou síť by mělo tvořit přibližně 50 nabíjecích stanic, kdy nejméně osm z nich vyroste ve slovenském hlavním městě. Na veřejných místech, například na parkovištích v nákupních centrech, budou vybudovány nabíjecí stanice pro rychlé i normální nabíjení. 

Pro získání lepší představy o výhodách elektromobilů: auto se spalovacím motorem při každodenní trase Vídeň-Bratislava vyprodukuje v průměru 45 kg CO2 ročně, zatímco jízda autem na elektrický pohon je k životnímu prostředí mnohonásobně šetrnější. 

Kritici ale zároveň poukazují na nevýhody elektromobilů, k nimž patří vysoká cena modelů, krátká dojezdová vzdálenost (tedy nevhodnost na delší cesty) a také to, že velká část elektřiny se stále nevyrábí z obnovitelných zdrojů, ale například z uhlí. Jeho spalováním se do ovzduší uvolňuje více CO2/km než při jízdě za volantem automobilu s klasickým benzínovým či naftovým motorem. 

V neposlední řadě širšímu využívání elektromobilů brání i nedostatečná síť veřejně přístupných nabíjecích stanic a systém zpoplatnění jejich používání. 

Česká republika se může pochlubit několika takovými stanicemi – například v Brně či v Desné na Jablonecku. Na začátku února se dočkalo i hlavní město Praha.