Růst HDP už nezvedá spotřebu elektřiny

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: Pixomar

Průmysl a domácnosti šetří elektřinou a vidět je to i v celkových číslech spotřeby. Loni i díky teplé zimě čistá spotřeba elektřiny klesla o 2,5 procenta. „Vývoj roku 2014 jen ukazuje, že trend poklesu energetické náročnosti ekonomiky pokračuje, a dokonce se zrychluje. Ani růst HDP o 1,5 až dvě procenta nemusí vyvolat růst spotřeby elektřiny,“ říká Michal Šnobr, který bance J&T radí v oblasti energetiky.

Ekonomický růst a spotřeba elektřiny se od sebe oddělily už před více než deseti lety. Reálný HDP od roku 2000 vzrostl o 40 procent, zatímco elektřiny se spotřebuje jen o devět procent více.

Průmysl loni potřeboval o téměř tři procenta elektřiny méně než v roce 2013. Najít ale jednoznačnou souvislost mezi úspornými opatřeními a spotřebou u velkých odběratelů, není snadné. Zpravidla jdou proti sobě dva protichůdné vlivy. Třeba Třinecké železárny a ostravský ArcelorMittal, které patří k největším odběratelům, průběžně optimalizují provoz a u nových technologií vybírají zařízení s nižší spotřebou. V ArcelorMittalu ušetřili i úpravou své místní distribuční sítě.

„Vzhledem k tomu, že v posledních letech Třinecké železárny investují do nových zařízení a rozšiřují výrobu, spotřeba naopak má tendenci růst,“ říká mluvčí oceláren Petra Jurásková. V obou hutích navíc spustí další část ekologizačních investic, které samy o sobě spotřebu elektřiny dál navýší. V Třinci odhadují růst nákladů na elektřinu kvůli provozu technologií pro odprášení provozů v řádu stovek milionů korun ročně.

Podobné je to u největšího tuzemského odběratele elektřiny, Český drah. „Moderní lokomotivy mají více než dvakrát vyšší výkon. Osobní vozy jsou vybaveny klimatizací a dalšími spotřebiči, které ve starších typech nebyly. Zavádí se provoz vyšších rychlostí na dalších úsecích,“ vyjmenovává mluvčí drah Petr Štáhlavský faktory, které spotřebu zvedají. Stejný efekt mají tak výluky a omezení rychlosti v modernizovaných úsecích, kvůli nimž se vlaky musí častěji rozjíždět. Lehčí osobní vlaky a rekuperace energie naopak elektřinu šetří.

Celý článek naleznete na webu E15.cz.