Přísnější pravidla pro vyslané pracovníky omezí volný pohyb a ztíží podnikání českým firmám

Promoted content

© Pixabay

Evropský parlament dnes na plenárním zasedání ve Štrasburku přijal text revidované směrnice o vysílání pracovníků v rámci poskytování služeb.

Podle české europoslankyně Martiny Dlabajové (ANO, ALDE), která se jako stínová zpravodajka za frakci liberálů účastnila hlavních vyjednávání a která s kontroverzní revizí nesouhlasí, zpřísnění pravidel zásadně naruší fungování volného pohybu služeb a konkurenceschopnost uvnitř EU.

Infografika: Co obsahuje revize směrnice o vysílání pracovníků >>>>

Populární heslo „stejná mzda za stejnou práci na stejném místě“, se kterým Komise před dvěma lety přišla, a které směrnici zviditelnilo napříč státy, má údajně přinést platové přilepšení, větší sociální ochranu vyslaných pracovníků a narovnat podmínky v Evropě. S tím ale nesouhlasí M. Dlabajová, která na dnešním hlasování zprávu nepodpořila.

Dlabajová: Vydáváme se cestou omezování, které je pro naše podnikatele neúnosné.

„Bohužel se nepodařilo udržet potřebnou vyváženost mezi zachováním volného pohybu služeb a ochranou práv pracovníků. Vydáváme se cestou omezování, které je pro naše podnikatele neúnosné, a obávám se, že pohyb služeb po EU bude možný už jen v jednosměrce,“ komentovala dnešní hlasování česká poslankyně.

Změnu pravidel požadovaly především země jako Francie, Belgie či Německo, které se rozhodly bránit před levnější konkurencí ze střední i východní Evropy. Firmy proto teď budou muset svým zaměstnancům v cizině platit odměnu, která bude zahrnovat veškeré složky předepsané v hostitelské zemi včetně kolektivních smluv. Zavedení těchto opatření do praxe vidí M. Dlabajová jako velmi problematické, navíc s likvidačními důsledky pro české firmy.

V případě stavebních firem by náklady mohly skočit až o 60 %.

„Firmy se už nyní potýkají při práci v zahraničí se zvýšenými finančními náklady a tímto krokem ještě narostou. V případě stavebních firem by náklady mohly skočit až o 60 %, což by znamenalo jasnou ztrátu konkurenceschopnosti v Evropě,“ vyjadřuje své obavy stínová zpravodajka.

Získat zakázky v EU bude pro české firmy těžší. Budou muset zvyšovat platy. Více >>>>

Podle české europoslankyně přísnější pravidla ohrozí i samotné vyslané pracovníky, kterým sice narostou mzdy, ale jejich práci už nebudou zahraniční firmy poptávat.

„Musíme brát v potaz ekonomickou situaci a zvážit dopad našich rozhodnutí na všechny, tedy i na podnikatele a zaměstnavatele, kteří jsou páteří evropského trhu práce,“ dodává. Z původně navrhovaných 24 měsíců vyslání je v nové směrnici zakotveno jen 12, s možným prodloužením o půl roku. To by znamenalo, že pracovníci vyslaní do zahraničí by se museli po této době vyměnit, protože jinak by jim zaměstnavatel musel zajistit pracovněprávní podmínky hostitelské země.

„Určité zakázky například v sektoru stavebnictví trvají déle než 1 rok. Tato doba navíc neodpovídá pravidlům v další platné legislativě, konkrétně koordinaci systémů sociálního zabezpečení,“ kritizuje směrnici M. Dlabajová.

O mzdy ale v jádru problému vůbec nejde. Jde o budoucnost Evropy a jejích hodnot, které bychom měli chránit, ne je obcházet a zpochybňovat podle národních zájmů.

Do zvláštní kategorie budou podle nové legislativy spadat řidiči kamionů. Na ty se přechodně bude vztahovat směrnice v původním znění. V Evropském parlamentu se ale už nyní chystá speciální úprava pro sektor dopravy, který z důvodu vysoce mobilní povahy není vhodné regulovat obecnými pravidly. Rozhodnutí o vyjmutí dopravy ze směrnice o vysílání pracovníků mělo pro české dopravce znamenat především vyhlídky na zpřehlednění stávající situace. Ovšem poslanci některých západoevropských zemí speciální úpravu pro řidiče během vyjednávání o silničním balíčku nadále odmítají.

Řidiči kamionů si zaslouží lepší podmínky. Europarlament si láme hlavu s tím, jak pomoci. Více >>>>

„Vyjmutí dopravy pro mne bylo jasnou prioritou od začátku vyjednávání o pravidlech vysílání a považovala jsem je za svůj úspěch. Západ se teď ovšem snaží tuto kompromisní dohodu opět bojkotovat. Přitom vůbec nerespektuje specifičnost odvětví ani jeho mobilní povahu,“ dodává M. Dlabajová a zároveň varuje, že pro českou kamionovou dopravu by to mělo nedozírné důsledky.

„Už přes dva roky tady diskutujeme o mzdových otázkách. Zda bude mít řidič kamionu nebo dělník na stavbě vyslaný do zahraničí mzdu takovou nebo makovou. O mzdy ale v jádru problému vůbec nejde. Jde o budoucnost Evropy a jejích hodnot, které bychom měli chránit, ne je obcházet a zpochybňovat podle národních zájmů,“ uzavírá dnešní hlasování česká europoslankyně.