Směrnici o přístupu k platebním účtům čekají v Evropském parlamentu nelehké chvilky

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: adamr.

Směrnice, od které si Evropská komise slibuje větší transparentnost a porovnatelnost bankovních poplatků nebo snadnější změnu platebního účtu, může naopak narazit v Evropském parlamentu. Některým europoslancům se totiž nezamlouvá návrh, který má všem spotřebitelům v EU bez ohledu na jejich finanční situaci umožnit založit si vlastní účet.

Život bez bankovního účtu, jehož prostřednictvím lze hradit účty za domácnost nebo nakupovat přes internet, si v současné době dokáže představit jen málokterý Evropan. I přesto, že díky jednotným předpisům mohou banky působit po celé Evropě, občané stále narážejí na některé překážky, které jim brání čerpat výhody jednotného trhu.  

Často se totiž stává, že si nemohou otevřít bankovní účet v jiné zemi, platí vysoké ceny za služby, které jim banka poskytuje, nebo jsou zmateni širokou škálou bankovních poplatků. 

Evropská komise proto přišla s návrhem legislativy, který by měl situaci v EU zlepšit. Od směrnice si slibuje větší transparentnost účtování poplatků za bankovní služby, možnost převedení bankovního účtu mezi bankami nebo lepší přístup k platebním účtům.  

„Dnešní návrh konečně všem evropským občanům zajistí přístup k základnímu bankovnímu účtu a umožní jim plně se zapojit do společnosti, ve které žijí, a využívat výhod jednotného trhu,“ uvedl Michel Barnier, eurokomisař pro vnitřní trh a služby. „Doufáme rovněž, že díky snazšímu porovnání poplatků a změně bankovních účtů banky zlepší své nabídky a zlevní je. Z návrhu bude mít také prospěch odvětví finančních služeb, protože je ještě více motivuje nabízet produkty přes hranice a vstupovat na nové trhy,“ dodal. 

Ne zcela povedený koktejl 

Návrh legislativy nyní míří do Evropského parlamentu. Podle českého europoslance Edvarda Kožušníka, který jej bude mít za frakci Evropských konzervativců a reformistů (ECR) na starosti ve Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele, ale nebudou jednání o obsahu směrnice jednoduchá.  

Zatímco opatření na podporu ochrany spotřebitelů, jako je transparentní účtování bankovních poplatků a mnohem jednodušší převod platebního účtu k jiné bance, u europoslanců pravděpodobně uspějí, za problematické Kožušník označuje například fakt, že směrnice v sobě spojuje několik témat, která spolu souvisí jen velmi okrajově.  

„Komise smíchala opatření určená na ochranu spotřebitelů s opatřeními na podporu vnitřního trhu či spíše jen finanční inkluze, a namíchala tak ne zcela povedený koktejl,“ uvedl. Na mysli měl podle vlastních slov zejména třetí návrh ze série navržených opatření, který se věnuje lepšímu přístupu k platebním účtům. Podle něj mají mít na bankovní účet, jehož prostřednictvím lze provádět základní operace (např. nechat si posílat plat, důchod a sociální dávky či platit účty apod.), nárok všichni spotřebitelé v EU. 

„Snahu o větší finanční inkluzi chápu, nicméně ta by měla být dobrovolná,“ tvrdí Kožušník, který je přesvědčen, že pokud více než polovina těch, kteří si účet v bance dosud nezřídili, říká, že jej nechce, nikdo by jim ho neměl vnucovat (a to ani zadarmo). „Když někomu něco dáte zadarmo, tak to ve výsledku někdo stejně musí zaplatit,“ dodává.  

Jde to správným směrem 

Další česká europoslankyně zasedající ve stejném výboru Olga Sehnalová (S&D) ale návrh jako takový vítá. „Návrh považuji obecně za velice přínosný. Chceme-li v Evropě budovat moderní a rozvinutý prostor finančních služeb pro všechny, pak je návrh na zavedení dostupného a transparentního platebního účtu krokem správným směrem,“ řekla EurActivu s tím, že přístup k základnímu účtu považuje téměř za podmínku sociálního začlenění. 

V EU totiž v současné době žije více než 58 milionů občanů, kteří vlastní účet nemají, a téměř polovina z nich uvádí, že jim v tom brání nejrůznější překážky – ať už osobní finanční situace nebo nesrozumitelnost informací. 

„Ruku v ruce s tímto návrhem proto musí jít i apel na podporu finanční gramotnosti občanů a jednoduchost a porovnatelnost informací, které banky lidem poskytují,“ řekla také Sehnalová. „Ostatně otázce (ne)přehlednosti bankovních poplatků se i u nás v poslední době věnuje značná pozornost,“ doplnila.