Poslanci schválili zvýšení emisních limitů lehkých užitkových vozů

zácpa

Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu (ENVI) včera (28. září) vyšel vstříc krizí postiženému automobilovému průmyslu a zvýšil dlouhodobé emisní limity pro lehké užitkové vozy.

Evropští poslanci pozměnili návrh Evropské komise na omezení emisí lehkých užitkových vozů do roku 2020. Navrhovaný limit 135 gramů CO2 na kilometr zvýšili na 140 g/km.

Výbor také podpořil Komisí doporučované postupné cíle – do roku 2014 by tak měli výrobci zaručit, že 75 % jejich vozů splňuje limity. V roce 2016 by celkový vozový park neměl vydávat více CO2 než 175 g/km.  

Nová evropská legislativa má podpořit snahy EU o zastavení růstu emisí v dopravě. V roce 2009 již byly nastaveny podobné limity pro osobní automobily. Lehké užitkové vozy tvoří okolo 12 % všech silničních vozidel a jsou využívány především menšími podniky. 

Nižší pokuty a vyšší podpora elektromobilům

Poslanci také schválili nižší pokuty za porušení limitů. Výrobci by tak od roku 2019 platili 95 euro za každý gram CO2, o který jejich automobil překročí stanovený limit. Komise původně navrhovala 120 euro za gram.  

Většina poslanců ve výboru se přiklonila k názoru, že si průmysl lehkých užitkových vozů kvůli obtížné hospodářské situaci a dlouhému výrobnímu cyklu zaslouží mírnější regulaci. Také z tohoto důvodu navrhli zvýšit množství tzv. „superkreditů,“ které výrobcům umožní prodávat nadále automobily s vysokou spotřebou – avšak pod podmínkou, že budou zároveň vyrábět vysoce ekologické vozy (například elektromobily).  

Lobby to zkouší 

Ochránci životního prostředí výbor kritizovali za oslabení návrhu Komise. Přitom ani ten podle nich nebyl dostatečně důrazný. U některých vysoce prodávaných typů dodávek již byly emise sníženy ve srovnání s rokem 2007 o 10 %. Návrh Komise přitom po výrobcích vyžadoval snížení emisí pouze o 14 %, a to mezi roky 2007 a 2016, uvedl Greenpeace.  

Skupina poslanců ve Výboru, Socialisté a zelení,  původní návrh Komise podporovali a hlasovali proti upravenému textu. Podle nich je zvýšení emisních limitů výsledkem tlaků výrobců automobilů.  

„Podle mého názoru to prostě automobilová lobby zkouší, jak jen to jde – doufá, že se přísné legislativě bude moci vyhnout. Ve skutečnosti je ale plně schopná nařízení splnit. Bez ambiciózní legislativy navíc nebude mít průmysl žádnou motivaci emise snižovat,“ uvedl český poslanec Evropského parlamentu a člen výboru ENVI Pavel Poc (S&D).  

Parlamentní výbory, kteří se zabývají dopravou a průmyslem, doporučovaly redukovat emise lehkých užitkových vozů snížením jejich rychlostních limitů. Konečný text však tyto opatření neobsahuje. 

Navrhovanou legislativu schválil výbor poměrně těsným rozdílem – 32 poslanců se vyslovilo pro upravený návrh, 25 proti a jeden poslanec se zdržel hlasování.  

O schválení návrhu bude Evropský parlament hlasovat před listopadovou plenární schůzí. Poté představí své postoje k návrhu jednotlivé členské státy.