Německé šrotovné pomáhá překupníkům, tisíce aut prý končí ve východní Evropě

Šrotovné, jež německá vláda přijala ve snaze pomoci německým automobilkám potýkajícím se s důsledky finanční a hospodářské krize s největší pravděpodobností zneužívají překupníci, kteří auta oficiálně určená k sešrotování prodávají do zahraničí. Podle německých kriminalistů mohlo být od zavedení šrotovného nelegálně vyvezeno až 50.000 „vraků“.

O tom, že šrotovné nemusí pomoci jen automobilkám, ale může se změnit ve zlatý důl pro překupníky se pomalu začíná přesvědčovat německá vláda. Populární opatření, které silnému německému automobilovému odvětví pomohlo kompenzovat ztráty dané poklesem poptávky v zahraničí a meziročně vedlo k třicetiprocentnímu nárůstu registrací nových vozů, a kterým se inspirovaly i jiné členské země EU, podle Německého spolkového kriminálního úřadu (BKA) někteří obchodníci zneužívají.

Desítky tisíc aut určených k sešrotování končí podle německých kriminalistů ve východní Evropě a Africe. „Trhy prakticky není možné nasytit. Ve východní Evropě je stále neuspokojená poptávka po ojetých vozech,“ řekl k tomu agentuře Reuters místopředseda BKA Wilfried Albishausen. Vyšetřovatelé odhadují, že za německé hranice se od zavedení šrotovného dostalo přibližně 5-10% vozů.

Spolkový úřad pro hospodářství a kontrolu vývozu (Bafa), který přijímá žádosti o dotaci na sešrotování starých vozů jich od února, kdy se šrotovné rozběhlo, zaregistroval přes 1,7 milionu a peníze zatím vyplatil půl milionu žadatelů. Na náhradní díly tak mohli němečtí překupníci prodat až 50.000 oficiálně sešrotovaných vozů. BKA vypočítává zisk z prodeje jednoho ojetého vozu do zahraničí na 2.500 eur.

Na šrotovné vyhradila německá vláda původně 1,5 miliardy eur, avšak později v reakci na obrovský počet zájemců částku zvýšila na 5 miliard eur. V rámci opatření, které má podle dosavadních plánů platit do konce letošního roku si mohou majitelé vozů, které jsou staré alespoň devět let zažádat o dotaci ve výši 2.500 eur na nákup nového vozu s vyšší palivovou účinností. Peníze žadatelé dostanou poté, co předloží potvrzení o nákupu nového vozu a potvrzení, že jejich starý vůz byl sešrotován.

Albishausen si deníku Financial Times postěžoval, že vláda možné zneužití systému podcenila a nevzala vůbec v úvahu, že v odvětví působí řada organizovaných skupin, které mají k dispozici prostředky jak šrotovné zneužít ve svůj prospěch. Deník Spiegel v této souvislosti uvádí, že do března nemuseli žadatelé o dotaci sešrotování starého vozu dokládat originálem propadlého technického průkazu, k proplacení šrotovného stačila pouze jeho kopie.

Zjištění Spolkového kriminálního úřadu nahrála do rukou i environmentalistům, kteří program německého šrotovného dlouhodobě kritizují za to, že dostatečně nespecifikuje ekologické standardy u nově kupovaných vozů. Nyní se navíc zdá, že program, který měl podle oficiálních záměrů vést (prostřednictvím nákupu nových ekologičtějších vozů) k poklesu emisí CO2 pouze emise ze starých vozů přesouvá za hranice Německa.