Miliony Evropanů nevyužívají finanční služby, tvrdí studie

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: moggara12.

V Evropě stále žije několik milionů lidí, kteří nevyužívají finanční služby, nebo k nim nemají přístup. Důvodem je například i nízká důvěra v banky či přesvědčení, že bankovní účet není potřeba. Informuje o tom nedávno zveřejněná studie.

Podle studie Road to Inclusion (Cesta k začlenění), kterou zpracovala a vydala společnosti Ipsos Mori ve spolupráci s MasterCard, v Evropě žije pořád několik milionů lidí, kteří nevyužívají finanční služby. Důvodem může být nevědomost o existenci těchto služeb, jejich špatná dostupnost či třeba přesvědčení, že tyto služby nejsou potřebné. 

Studie, která vznikala v červnu a červenci letošního roku a teprve nedávno byla zveřejněna, se věnuje situaci v celkem šesti zemích – Velké Británii, Francii, Itálii, Španělsku, Polsku a Rusku. Výsledky ale ukázaly, že geografie nemá na situaci a chování obyvatel, kteří z nějakého důvodu nevyužívají finanční služby, příliš velký vliv.  

„Problémy lidí, kteří nevyužívají finanční služby, jsou podobné po celé Evropě i za jejími hranicemi,“ píše se v textu.

Účet nechci

Studie rozlišuje dva typy tzv. finančně vyloučených – ty, co nevyužívají finanční služby, a ty, co k nim nemají dostatečný přístup. 

V prvním případě se jedná o osoby, které průměrně dosahují 40 let a které z většiny (55 %) tvoří ženy. Zároveň se jedná o osoby, které jsou vdané či ženaté (51 %). Platí také to, že tyto osoby během posledních tří měsíců neobdržely žádnou platbu, výplatu, či dávku prostřednictví elektronických finančních služeb (40 %), či to, že 81 % z nich se nikdy neodstěhovalo z rodné země. 

Ani ve druhém případě, tedy v případě osob, které mají omezený přístup k finančním službám, se jejich profil příliš nemění. Stejně jako osoby nevyužívající finanční služby dosahují v průměru 40 let a z 55 % se jedná o ženy. Pouze s tím rozdílem, že jen 35 % má manžela či manželku. 

Jak ukázala zmiňovaná studie, obě skupiny nedisponují bankovním účtem, přičemž čtvrtina tvrdí, že na to nemá dostatek peněz. Zbytek finančně vyloučených je přesvědčen, že konto v bance nepotřebuje, nebo jej jednoduše odmítá. Někteří také uvádějí, že důvodem, proč si bankovní účet nezřídili, je fakt, že nevěří bankám.

Mobilní bankovnictví? Co to je?

Studie rovněž poukázala na fakt, že finančně vyloučené osoby platí nájem či jiné různé poplatky hotově s tím, že hotovost si schovávají na různých místech ve svém domově. 

Tyto osoby nevyužívají příliš často ani internet, a pokud ano, tak pouze kvůli sociálním sítím. Důvodem může být podle autorů studie i to, že pouze čtvrtina z nich má přístup k pevnému počítači či notebooku. 

I přesto, že dvě třetiny finančně vyloučených používají mobilní telefon, stejný poměr z nich prý nikdy neslyšel o mobilním bankovnictví.