Bezkontaktní karty se mezi Evropany těší stále větší oblibě. Zákazníci na nich oceňují především rychlost a pohodlnost platby. Londýňané jimi platí dopravu po městě, Češi pravidelné nákupy třeba v supermarketech.
Obliba bezkontaktních karet, které k placení nevyžadují zadávání bezpečnostního kódu PIN, v Evropě stále roste. Potvrzují to i poslední data kartových společností Visa a MasterCard.
Bezkontaktními kartami značky Visa tak bylo v loňském roce provedeno 340,1 milionu transakcí. V České republice držitelé bezkontaktních karet zaplatili 30,7 milionů nákupů. V roce 2012 takových transakcí proběhly jen dva miliony.
Podobně vypovídající jsou i čísla společnosti MasterCard. „Velmi nás těší, že se zvyšuje i využití karet. Meziročně narostl počet bezkontaktních transakcí v Evropě o 220 procent. Vzrostl také objem plateb, a to o plných 356 procent,“ uvedl nedávno generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko Miroslav Lukeš.
V Londýně za autobusy a metro
Podle společnosti Visa Češi v loňském roce průměrně při jednom nákupu, který zaplatili přiložením své karty k platebnímu terminálu, utratili 425 korun. „To ukazuje, že spotřebitelé si oblíbili bezkontaktní karty hlavně pro pohodlné pravidelné nákupy,“ píše se v tiskové zprávě společnosti. Částka tak odpovídá týdenní útratě v supermarketu.
Obyvatelé Londýna zase bezkontaktní karty využívají k platbám za dopravu, v londýnských autobusech bylo bezkontaktními kartami společnosti zaplaceno 10 milionů jízd.
„Využití bezkontaktních karet ve Velké Británii dále poroste, v průběhu letošního roku budou tyto platby zavedeny i v londýnském metru,“ uvedla Sandra Alzettová, ředitelka oddělení inovací ve Visa Europe.
Kontaktní karty a bankomaty
I přesto, že se bezkontaktní karty těší mezi českými zákazníky stále větší popularitě, „konkurence“ v podobě kontaktních karet a bankomatů nemizí.
Podle statistik Sdružení pro bankovní karty ČR počet výběrů z bankomatů tuzemských bank v loňském třetím kvartále meziročně vzrostl o téměř deset procent. Objem plateb se zvýšil o 7,3 procent.
Jak uvedl nedávný průzkum Sdružení českých spotřebitelů, polovina dotázaných se přiznala k tomu, že při nákupu platí kartou, třetina se rozhoduje podle výše platby a pětina obvykle volí hotovost.
Platbu kartou pak více než polovina respondentů preferuje při placení za nákup ve velkých obchodech s potravinami, v obchodech s elektronikou, při nákupu u Českých drah a také v drogériích.
„Naopak nejméně jsou karty využívány v kavárnách, restauracích, fast foodech a malých obchodech s potravinami,“ uvádí průzkum. Hotovostí Češi rádi platí i v divadle, kině či za knížky v knihkupectvích.
Autor: Lucie Bednárová.