Létání se aerolinkám prodraží, připlatí si za povolenky

Česká vláda včera schválila novelu zákona implementující unijní směrnici z roku 2008, která leteckým společnostem ukládá, aby se od roku 2012 staly součástí evropského systému obchodování s povolenkami CO2 (EU ETS). Aerolinky si stěžují, že jim to zvýší náklady.

Emise skleníkových plynů v letecké dopravě dosahovaly v letech 2004 až 2006 přibližně 216 milionů tun za rok, což je pouhá kapka v moři. Jen pro srovnání, toto množství představuje asi 3 % celkových emisí v EU; samotné Česko ročně vypouští okolo 150 milionů tun. Otázka tedy zní, vyplatí se aerolinky vůbec regulovat?

Mezi státy sedmadvacítky převážil názor, že ano. Důvod je prostý, jejich emise se sice zatím nedají srovnávat s těmi, které mají na kontě elektrárny nebo velké průmyslové podniky, ale rapidně rostou. Jen mezi lety 1990 a 2004 vyskočily o 86 %, což je zvýšení v jiných sektorech nevídané.

„Emise z letecké dopravy nebyly doposud regulovány, přestože tato forma dopravy zaznamenala od počátku devadesátých let dvacátého století výrazný rozvoj doprovázený vysokým nárůstem znečišťujících emisí. Navíc v současnosti tento nárůst relativizuje emisní úsporu, jíž se nám podařilo dosáhnout v ostatních oblastech,“ říká ministr životního prostředí Jan Dusík

Během roku 2008 tedy členské státy společně s Evropským parlamentem dospěly k dohodě na znění směrnice, která mění systém obchodování s emisními povolenkami (EU ETS) tak, aby zahrnul i leteckou dopravu (EurActiv 9.7.2008). Konkrétně se nová pravidla budou týkat všech přepravců, jejichž stroje vzlétají nebo přistávají na unijních letištích.

Co se tedy pro aerolinky změní? Od roku 2012 budou muset žádat o přidělení emisních povolenek na provoz svých letounů – 85 % jich dostanou zdarma, 15 % si budou muset dokoupit v aukcích.

Cílem tohoto opatření je stabilizace emisí na průměru z let 2004 až 2006. Proto také jednotlivé letecké společnosti dostanou povolenky – respektive část si jich koupí – na 95 % emisí, kterých dosahovaly v tomto období (zbylých 5 % je rezerva pro nově vzniklé aerolinky). Pokud jim toto množství nebude stačit, budou muset zbytek pořídit na emisním trhu.

Nebo mají ještě jednu možnost: přistoupit na změny. „Letečtí provozovatelé mohou své emise snížit například restrukturalizací letového parku a zeefektivněním letového provozu, tzn. především zajistit, aby letadla odlétala vytíženější,“ navrhuje ministr Dusík.

Peníze z dražeb povolenek skončí ve Státním fondu životního prostředí, který je bude investovat do výzkumu a vývoje technologií pro snižování emisí CO2, a to především v letecké dopravě.

Zástupci aerolinek upozorňují na to, že od roku 2012 půjdou jejich náklady v důsledku novely zákona tak jako tak nahoru. Zda se to projeví na cenách letenek, zatím není zřejmé, protože nikdo neví kolik bude emisní povolenka za dva roky stát.

„Nutnost obstarávat povolenky na každý let zcela logicky povede ke zvýšení nákladů leteckých společností,“ uvedla pro Českou televizi mluvčí ČSA Hana Hejsková s tím, že „vyčíslovat konkrétní dopady by bylo předčasné“.