EU souhlasí s podporou automobilového průmyslu

Zdroj: CreativeCommons.org; autor: pedrosimoes7

Členské země na evropském summitu zvedly ruku pro francouzský návrh na podporu evropského automobilového průmyslu, který se v důsledku finanční krize dostává do potíží. Komise by měla s konkrétním návrhem přijít do konce letošního roku.

Souvislosti:

Evropa je největším světovým výrobcem motorových vozidel. Automobilový průmysl zaměstnává přímo více než 2,3 miliony lidí a nepřímo vytváří více než 12 milionů pracovních míst po celé Evropě. To představuje 5,5% veškerých pracovních míst v EU.

Automobilový průmysl se ale také z 12% podílí na celkových emisích oxidu uhličitého, které by podle dohody členských zemí měly do roku 2020 klesnout o 20%.

V únoru 2007 proto Evropská komise představila legislativní návrh, který by výrobce motorových vozidel přinutil snížit průměrné emise u nových automobilů ze současné úrovně 158 gramů CO2 na kilometr na 130 g/km do roku 2012. Tohoto snížení by se mělo dosáhnout technologickými inovacemi. O dalších 10 g/km by se emise z aut měly snížit díky dalším opatřením jako jsou například technologicky dokonalejší pneumatiky, palivo nebo ekologičtější způsob řízení. Legislativou se v současné době zabývá Evropský parlament a členské země.

Témata:

„Vyzvali jsme Komisi, aby do konce prosince přišla s návrhy, které by zajistily, aby evropský automobilový průmysl neztratil konkurenceschopnost,“ uvedl lucemburský premiér a předseda Eurogroup (skupiny zemí eurozóny) Jean-Claude Juncker.

Konkurence ze Spojených států

Myšlenka podpory evropského automobilového průmyslu se v Evropě poprvé objevila ve chvíli, kdy Spojené státy minulý měsíc schválily podporu v celkovém rozsahu 25 miliard eur. Tyto prostředky by firmám jako jsou General Motors, Ford a Chrysler poskytly zdroj nízko úročených půjček, kterých by výrobci mohli použít k modernizaci výroby.

Západoevropské automobilky proto ihned začaly lobbovat za vytvoření podobného schématu také v Evropě a zdá se, že přinejmenším někteří politici na tyto výzvy slyší.

Podle informací portálu iHNed.cz by podporu uvítala také mladoboleslavská Škodovka, ale podle tiskového mluvčího Jaroslava Černého jí v současné době tíží spíše kurz koruny. TPCA a Hyundai si naproti tomu zatím s krizí hlavu příliš nelámou. TPCA uvedla, že dotace nepotřebuje. Spíše jí trápí evropská legislativa, zejména opatření na snižování emisí nebo nařízení o certifikaci chemikálií REACH.

Francouzský prezident Nicolas Sarkozy, jehož země v současné době předsedá Evropské unii, novinářům po skončení summitu sdělil, že se vrcholní představitelé EU shodli na tom, že vyzvou Komisi, aby se možností podpory automobilek zabývala a do konce roku přišla s konkrétními doporučeními.

„Proč?“ zeptal se Sarkozy a vzápětí si odpověděl: „Ze dvou důvodů: Američané právě schválili 25 miliardovou podporu v podobě nízkoúročených půjček třem významným výrobcům. Musíme proto dohlédnout na zachování hospodářské soutěže. To je tedy jedna věc. Druhá otázka ale je: Můžeme chtít po evropských automobilkách aby vyráběly čistá auta (a během několika málo měsíců změnily celý systém průmyslové výroby) aniž bychom jim podali pomocnou ruku?“

Zatím ještě není úplně jasné, jakou podobu by případná opatření mohla mít. Západoevropské automobilky požadují, aby Unie vytvořila balík v rozsahu 40 miliard eur, z něhož by firmy mohly čerpat nízkoúročené půjčky. Zároveň by měla majitele aut motivovat k tomu, aby se zbavili vozů starších osmi let, což by urychlilo obnovu vozového parku.

Státní pomoc pro celá odvětví?

V rámci autosalónu, který se konal minulý týden v Paříži, dal Sarkozy najevo otevřenost k uvolňování evropských pravidel pro poskytování státní pomoci tak, aby vlády mohly účinněji podporovat výrobce automobilů (ale také jiná odvětví), což by mohlo znamenat pokrok na cestě k nízkoemisním technologiím.

Mluvčí Evropské komise Johannes Laitenburger ale EurActivu sdělil, že státní pomoc bude jen „jedním z aspektů, ale rozhodně ne hlavním aspektem“ balíčku, který bude sahat daleko za rámec automobilového průmyslu a bude pokrývat také jiná průmyslová odvětví.

V souladu se závěry evropského summitu chce Evropská rada v prosinci 2008 „rozhodnout o vhodné reakci na výzvu, kterou představuje implementace (klimaticko-energetického) balíčku tak, aby byla nákladově efektivní pro všechny sektory evropské ekonomiky a všechny členské země a zohledňovala přitom konkrétní situaci každého členského státu.“

Evropská energeticky náročná odvětví již několik měsíců dávají hlasitě najevo své obavy, že utahování emisního opasku pošle řadu evropských podniků ke dnu a donutí je přesunout své aktivity (a s nimi i pracovní místa a vypouštěné emise CO2) do třetích zemí, kde je pracovní síla lacinější a emisní pravidla méně restriktivní.

Obavy z recese

Současné zpomalování světové ekonomiky v důsledku finanční krize a hrozba recese dodala obavám automobilek na váze.

„Když už se nám podařilo na finanční krizi v Evropě zareagovat koordinovaně, neměli bychom zaregovat koordinovaně také na ekonomickou krizi?,“ ptá se Sarkozy.

Otázkou ale zůstává, zda jeho výzvy padnou na úrodnou půdu v zemích, které tradičně zastávají spíše liberální postoje, případně nemají rozsáhlý automobilový průmysl, jako jsou zejména Velká Británie nebo Nizozemsko. Česká delegace na evropském summitu byla podle informací z ČT24 s podporou automobilového průmyslu spokojena. „Američané se rozhodli subvencovat automobilový průmysl a samozřejmě země Evropy, které z velké míry závisejí na automobilovém průmyslu, si musí sednout a diskutovat o tom, co dělat, aby ta soutěž v globálním měřítku byla nadále férová,“ uvedl místopředseda vlády pro evropské záležitosti Alexandr Vondra.

Stanoviska:

„Nepřijatelné by bylo, kdyby vlády členských zemí EU nepodpořily svůj automobilový průmysl stejným způsobem k jakému se chystají Spojené státy, protože pak bychom přišli o konkurenceschopnost,“ uvedl lucemburský premiér Jean-Claude Juncker.

Italský premiér Silvio Berlusconi s tímto postojem souhlasil. „Vzhledem k tomu, že Spojené státy masivně intervenují ve prospěch svých automobilek, nemělo by nikoho pobuřovat když některé členské země považují za nezbytné podpořit – i když zatím není jasné jak – svůj automobilový průmysl.“

Český premiér Mirek Topolánek uvedl, že summit nedospěl k žádnému konkrétnímu řešení a s největší pravděpodobností se o návrhu bude ještě jednat. Návrh podle něj „logicky“ podpořili zejména Italové, Francouzi a Němci.

Další kroky:

Ve dnech 11.-12. prosince 2008 se bude evropský summit zabývat podporou evropského průmyslu včetně specifických opatření pro automobilový průmysl.