Češi nové platební technologie vítají, musí jim ale důvěřovat

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: sippakorn.

Nové platební technologie, například platby pomocí mobilního telefonu či bezkontaktních platebních karet, si získávají oblibu u stále většího počtu českých spotřebitelů. Aby se tak však stalo, Češi musí novinkám plně důvěřovat.

Platební kartu má v současné době ve své peněžence téměř každý občan. Podle Sdružení českých spotřebitelů (SČS) patří karty spolu s běžným účtem a internetovým bankovnictvím k nejvyužívanějším bankovním službám v České republice. 

Zatímco dříve se karty využívaly především k výběru hotovosti z bankomatu, s rostoucí dostupností platebních terminálů v obchodech jsou využívány k přímému placení. Podle již uváděného průzkumu se k platbě kartou v obchodě alespoň jednou týdně přiznala většina (78 %) dotázaných. Pouhá tři procenta vlastníků uvedla, že platební kartou neplatí nikdy. 

Potenciál pro platební svět

S rostoucí oblibou karty jako platební metody vítají Češi i nové technologie. „Česká republika patří mezi země, které jsou momentálně technologicky na výši,“ potvrdil redakci Jiří Vítek z Telefónicy ČR. V minulém roce český trh zaplavily atraktivní novinky v podobě chytrých telefonů a tabletů, a spotřebitelé tak začali více objevovat kouzlo platby prostřednictvím mobilních telefonů.

„Tento trend sledujeme i u moderních bezkontaktních plateb, Česko se totiž řadí mezi země s nejvyšší mírou jejich adopce. Právě z tohoto důvodu vidíme i velký potenciál pro platební svět, zvláště potom ve spojení s mobilními telefony, NFC technologií, která slouží k realizaci plateb přímo prostřednictvím mobilního telefonu, a tzv. vzdálené platby (remote payments),“ dodává Vítek.

Popularitu bezkontaktního placení potvrzuje i ředitel pro rozvoj mobilních plateb a inovací MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko Richard Walitza. „Co se týče bezkontaktních plateb, Česko se stalo ´velmocí´ bezkontaktní technologie MasterCard, kdy podíl transakcí provedených bezkontaktně přesáhl 30 %. Česká republika tak zaznamenala největší podíl těchto plateb mezi evropskými zeměmi,“ řekl EurActivu. 

V následujících dvou letech pak společnost očekává rozšíření plateb prostřednictvím NFC. „Očekáváme 10-15% využití mezi držiteli platebních karet,“ dodal.

Prvotní obavy a nedůvěra 

I přesto, že se zdá, že se Češi novinkám nebrání, potenciál trhu pro nové platební metody není zdaleka vyčerpán. „Stále zaostáváme za západním světem, přitom objemy on-line prodejů v České republice se ročně stále zvyšují,“ myslí si Jiří Slabý z IBM ČR. 

Největší překážka podle něj spočívá ve stále existující nedůvěře českých spotřebitelů v internetový svět. „Je to dáno především špatnou zkušeností z historie, kdy se již vícekrát stalo, že původně dobrý záměr byl zneužit proti lidem samotným, a to ať již pro reklamní účely, sledování aktivity nebo krádež údajů,“ dodal.

Z tohoto důvodu musí jít spolu se zaváděním nové platební technologie i správná komunikace jejich bezpečnostních aspektů. 

„V případě nových platebních metod často narážíme na problém spojený s prvotními obavami a nedůvěrou ze strany koncových zákazníků. Na řadu tedy musí přijít edukativní marketing, který vše vysvětlí a uživatele ujistí o bezpečnosti daného řešení,“ souhlasí Vítek z Telefónicy ČR. 

Většina platebních metod má podle něj šanci na úspěch jedině tehdy, pokud se na trh dostane takové řešení, které bude srozumitelné nejen pro zákazníka, ale zároveň získá i širokou podporu trhu.

Článek vznikl při příležitosti konání Retail Summitu 2014, který proběhne 4.-5. února 2014 v Praze. 

Autor: Lucie Bednárová.