Bude Evropa zestátňovat automobilky?

Německo přišlo s plánem na pomoc jednomu z klíčových odvětví tamního hospodářství – pravděpodobně odsouhlasí státní podporu automobilce Opel. Amerika přislíbila pomoc krizí ohrožených automobilek už v září a tento krok bude možná napaden Komisí jako porušení pravidel WTO.

V důsledku hospodářské krize, jako obvykle, trpí nejvíce tzv. cyklická odvětví jako je například stavebnictví nebo právě automobilový průmysl. Pokles v poptávce po autech je opravdu markantní: ve Spojených státech se propadla meziročně skoro o třetinu a v Unii asi o 15%. Plán na záchranu amerických automobilek se v USA diskutuje už od září ale až nyní nabývá, hlavně díky činnosti demokratických zákonodárců konkrétních obrysů. Připravovaný návrh podle předběžných informací počítá s částkou až 25 miliard dolarů na podporu skomírajícím podnikům.

Na jaké projekty peníze půjdou sice ještě není jasné, nicméně proti návrhu se už postavil šéf Evropské komise José Manuel Barroso: „Tento plán ještě nebyl představen. Pokud půjde o nezákonnou státní pomoc, podnikneme samozřejmě kroky na úrovni WTO,“ řekl Barroso v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Europe 1 a dodal, že Komise vypracovává vlastní plán pro pomoc automobilkám, který ale nebude „diskriminační“ a bude podporovat „čistší a ekologičtější“ dopravu.

Německá automobilka Opel, která je součástí amerického koncernu General Motors (ten měl problémy ještě před krizí), požádala v pátek německou vládu o pomoc ve výši 1 miliardy eur, určenou na „dodatečné krytí úvěrů“ na investice do nových technologií. Opel zaměstnává jen v Německu asi 25 tisíc lidí, ale vlastní také továrny v Belgii, Polsku, Portugalsku nebo Velké Británii. Automobilový průmysl v Německu přímo zaměstnává asi 850 tisíc lidí.

Krize se dotkla už i největší české automobilky Škoda, která je součástí německého koncernu Volkswagen. Škoda oznámila několikanásobné přerušení směnného provozu kvůli nedostatečné poptávce, což tvrdě dopadne i na všechny její subdodavatele.

Stanoviska:

Německá kancléřka Angela Merkel v pondělí prohlásila, že její vláda je připravena finance pro Opel poskytnout a dodala, že by se do Vánoc mělo rozhodnout o tom, jestli tato automobilka i její mateřská firma GM potřebují státní pomoc.

Komisař pro průmysl Günter Verheugen řekl: “Opravdu bych přivítal, abychom učinili všechny potřebné kroky pro záchranu tohoto tradičního evropského výrobce automobilů, který se do problémů nedostal vlastní vinou.“ Verheugen narážel na fakt, že Opel táhnou ke dnu problémy americké GM.

Mario Ohoven šéf Federal Association of Medium-Size Enterprises (BVMW), organizace zastupují malé a střední podniky (SMEs) si nicméně myslí, že poskytnutí státní pomoci automobilce Opel by bylo chybou, protože o peníze by se následně přihlásily další velké koncerny. Nesouhlasí s ní také proto, že si stát nevšímá malých a středních podniků, které „umírají tiše a nepozorovaně“.