Země EU chtějí snížit emise CO2 u aut o 35 procent

[© Shutterstock/Jarhe Photography]

Po celodenním dramatickém vyjednávání zástupců členských států o nových cílech pro snižování emisí oxidu uhličitého je rozhodnuto. Do rozhovorů s europarlamentem o konečné podobě legislativy vstupují s cílem snížit emise CO2 u aut o 35 procent. Česko přitom požadovalo zachování původního návrhu Komise na 30procentní snížení emisí.

Osobní automobily vyráběné v Evropské unii od roku 2030 by měly vypouštět o 35 procent méně CO2 než v roce 2021, dodávky pak o 30 procent méně. Po 13 hodinách jednání se na tom v Lucemburku pozdě večer dohodli ministři životního prostředí členských zemí, oznámilo na twitteru rakouské předsednictví Rady EU.

Dopolední první kolo debaty ministrů životního prostředí zemí Evropské unie o snižování emisí oxidu uhličitého u osobních aut přitom potvrdilo rozdílné pohledy různých států. Některé, včetně České republiky, trvaly na původním návrhu Evropské komise, aby v roce 2030 nově vyráběné automobily vypouštěly o 30 procent méně CO2 než v roce 2021. Další ovšem prosazovaly, aby to bylo nejméně 40 procent, což je hodnota, na které se minulý týden shodl Evropský parlament.

Nová auta by měla vypouštět méně emisí. Návrh schválený europarlamentem ale naráží na kritiku

Evropský parlament se dnes vyslovil pro přísné snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut. Podle automobilového průmyslu jsou ale nastavené limity až příliš ambiciózní.

Předsednické Rakousko usilovalo o uzavření vyjednávání ještě včera, jeho kompromisní návrh počítal s nakonec schválenou hodnotou na úrovni 35 procent, s čímž některé státy vyjádřily souhlas již dříve. Jiné, jako Švédsko či Finsko, byly ale ještě ambicióznější než europarlament a vyzvaly ke snižování nejméně o polovinu v roce 2030 proti roku 2021, jak uvedli zástupci těchto zemí na včerejším jednání v Radě.

Rakouská ministryně zemědělství a životního prostředí Elisabeth Köstingerová na twitteru označila přijatý cíl za důležitý krok v boji s klimatickými změnami.

Podle nynějších pravidel nebude moci nově vyrobené vozidlo v roce 2021 produkovat více než 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Nové návrhy nyní hovoří o procentech a gramy neuvádějí, hodnotu tedy bude nutné přepočítat.

V4+ podporovala 30procentní návrh Komise

Český ministr Richard Brabec při příchodu na včerejší jednání novinářům řekl, že 30procentní snižování je společná pozice zemí visegrádské skupiny, tedy i Slovenska, Polska a Maďarska. Přímo v jednacím sále ji podpořilo také Bulharsko a Rumunsku.

„Budeme se radit v průběhu dne, ale už těch 30 procent je kompromis, ČR měla pozici nižší, 20 až 25 procent. Přistoupili jsme na 30 procent,“ připomněl včera Brabec.

Samotné dotace rozvoj elektromobility nezajistí, ukazují zkušenosti

Elektromobilita a další alternativní pohony mají pomoci vyčistit vzduch ve městech a snižovat emise skleníkových plynů, které přispívají ke globálnímu oteplování. Lidi ale k jejich nákupu nedonutí jen zákazy a příkazy. Stát by jim měl cestu k čisté mobilitě ulehčit.

Vysoký cíl okolo 40 procent by podle něj paradoxně znamenat daleko pomalejší prosazování elektromobility, protože ve státech jako ČR či Slovenska si lidé nebudou moci dovolit kupovat drahé elektromobily v podobné míře jako v bohatších zemích na západě EU.

Na svém twitter ministr Brabec během dne uvedl, že kromě 30procentní hodnoty pro rok 2030 podporuje 15procentní snížení průměrných emisí CO2 u nových automobilů do poloviny příštího desetiletí. Podle těchto cílů má mít emisní limit jednoho vozu hodnotu 95 mg CO2/km.

Sám ale v rozhovoru před začátkem včerejšího jednání ministrů připustil, že se bude s partnery V4 i s českou ministryní průmyslu a obchodu Martou Novákovou nebo premiérem Andrejem Babišem ještě v průběhu dne radit o vývoji jednání. Upozornil zároveň, že nesmíme jen tak házet efektivními čísly, ale „musíme být realističtí, musíme vidět reálná technická omezení“.

V této souvislosti vyjádřil své obavy z další aféry dieselgate, kdy automobilky jako Volkswagen upravovaly testovací programy svých vozů, aby se výsledky měření emisí vešly do požadovaných norem.

Podvody s emisemi mají skončit, auta se budou lépe hlídat

Po dvou letech se v EU podařilo přijít s novými pravidly pro kontrolu výrobců aut a homologačních zkušeben. Mají zabránit tomu, aby na evropských silnicích jezdily vozy, které neodpovídají normám, včetně těch emisních.

Země V4 a Bulharsko se svým pohledem seznámily rakouského kancléře Sebastiana Kurze už minulý týden dopisem. V podpoře návrhu měl být klíčový postoj Německa, tedy významné země se silným automobilovým průmyslem. Jak včera přímo v jednacím sále uvedla německá ministryně životního prostředí Svenja Schulzeová, Berlín podporuje původní návrh Komise. Zdůraznila ale, že Německo potřebuje udržet konkurenceschopnost tohoto odvětví. Ministryně, která včera zemi v Lucemburku zastupovala, si původně přála výraznější redukci.

České Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) má hodnoty schválené v europarlamentu za příliš ambiciózní. Nadsazená byla podle něj i čísla, s nimiž při předkládání návrhu původně přišla Evropská komise, tedy snížení o 15 procent v roce 2025 a 30 procent v roce 2030. Podle Sdružení lze reálně hovořit o 20procentním snížení.

Do roku 2030 chceme u nových aut o třicet procent méně emisí, požaduje V4

Premiéři V4 včetně Babiše podporují návrh Komise, aby do roku 2030 všechna nová auta vypouštěla do ovzduší o třicet procent méně emisí oxidu uhličitého než v roce 2021. Společně se svým bulharským kolegou to napsali kancléři předsednického Rakouska Kurzovi.

Rozdílné pozice členských zemí

Pro ambiciózní postup nad navrhovaných 30 procent se vyslovili například zástupci Francie, Nizozemska, Dánska či Lucemburska, v mnoha vystoupeních zazněla formulace „nejméně 40procentní snížení“.

Nizozemská státní tajemnice pro infrastrukturu a vodní management Stientje van Veldhovenová byla mezi těmi, kdo včera připomínali v pondělí zveřejněnou zprávu Mezivládního panelu OSN pro změnu klimatu (IPCC), která uvádí, že Cíle pařížské klimatické dohody z roku 2015, tedy udržet globální oteplování co nejblíže k 1,5 stupni Celsia, lze nyní naplnit již jen pomocí rychlých a dalekosáhlých změn ve všech oblastech společnosti.

Jak v pondělí informovala ČTK, podle jejích údajů neměla žádná skupina na jednání členských států dostatečnou sílu k zablokování návrhu, který by se jí nelíbil. Rakouští diplomaté v pondělí uváděli, že se pokusí najít konsensuální pohled všech států a jsou v tomto ohledu optimističtí.

Shoda členských států byla dosažena doslova za pět minut dvanáct. Členské státy Unie se totiž celý včerejší den v Lucemburku snažili v otázce míry snižování emisí u osobních vozů najít společný postoj tak, aby rakouské předsednictví mohlo o konečné podobě příslušné legislativy začít vyjednávat s Evropským parlamentem už dnes, jak bylo plánováno. Předsedající země proto byla odhodlána nechat v případě dostatečně široké kompromisní dohody o věci rozhodnout v hlasování takzvanou kvalifikovanou většinou.

Česká doprava čerpá miliardy z fondů EU, kvalita silnic však stále pokulhává

Fondy EU jsou hlavním zdrojem financování českých silnic. Doprava v ČR ale nadále vázne, a navíc způsobuje obrovské znečištění ovzduší. Od roku 2004 bylo zrekonstruováno či nově zbudováno za finanční spoluúčasti fondů EU celkem 3 447 kilometrů silnic.

Ministr Brabec ještě včera uvedl, že se Česko bude snažit, aby v případě schválení vyššího než 30procentního snižování návrh obsahoval změny, které by pozici České republiky zlepšovaly.

„Uděláme vše, abychom vybojovali co nejlepší pozici pro čistou Českou republiku,“ prohlásil ministr. Připomněl, že z pohledu ochrany českého ovzduší je spíše než CO2 tématem snižování oxidů dusíku či polétavých pevných částic.

„Odmítám, že ten, kdo se brání každému procentu, je automaticky špindíra. Vůbec ne,“ prohlásil Brabec. Český pohled byl podle něj logicky založen na jiném kontextu než pohled zemí, jejichž cíle jsou v tomto ohledu větší, tedy třeba pohled Lucemburska, Švédska či Finska.

Po celodenním jednání nakonec ČR hlasovala pro kompromisní třicetipětiprocentní cíl snížení emisí.

Nejen nižší emise

Ačkoliv byla ona diskutovaná procenta určující míru snižování emisí CO2 u nových aut klíčovou otázkou, země EU včera musely najít dohodu také na dalších aspektech návrhu Evropské komise, třeba na podobě pobídek pro firmy, aby na trh uváděly větší počty nízkoemisních a čistších automobilů, tedy i elektromobilů.

Komise například navrhovala, že pokud podíl podobných vozů ve flotile výrobce přesáhne určitou hranici, mohla by firma mít méně přísné cíle pro emise CO2. Celkový celoevropský cíl, o jehož výši se hrálo, bude totiž v praxi „rozepsán“ do konkrétních cílů pro jednotlivé výrobce.