Většina zahraničních dopravců nedodržuje evropská pravidla pro vysílání pracovníků v silniční dopravě. Vyplývá to z letní kontroly ministerstva dopravy společně s ministerstvem práce a sociálních věcí.
Ze 154 vozidel zahraničních dopravců, z nichž 66 směřovalo do ČR, splnili povinnosti pouze tři západní dopravci. ČTK o tom dnes informovalo ministerstvo dopravy. Čeští představitelé chtějí výsledky kontroly využít při jednání v Evropském parlamentu.
„Naši řidiči kamionů jsou v Evropě šikanováni, zda u sebe mají povinné dokumenty. I letos jsme zjišťovali, jak jsou na tom řidiči západních firem u nás. Bez pracovní smlouvy přeložené do češtiny cestovala drtivá většina z nich. Budu v EU prosazovat, aby tahle šikana skončila,“ uvedl na twitteru ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Projednávání evropských pravidel pro dopravce je kontroverzní zejména kvůli otázce, zda i pro řidiče nákladní dopravy má, nebo nemá platit princip stejného platu za stejnou práci na stejném místě. Toto téma Evropskou unii rozděluje. Západní státy se brání levné pracovní síle ze zemí střední a východní Evropy, ty naopak kritizují údajný západní protekcionismus a varují před poškozováním vnitřního trhu.
Nejčastěji chybovali Němci
Kontroly se uskutečnily na přelomu července a srpna na dálnicích D1, D6, D8 a na hraničních přechodech Rozvadov, Hatě a Mikulov. Podle ministerstva jen tři řidiči zaměstnavatelů z takzvaných starých členských států EU plnili povinnosti. „Naproti tomu u šoférů ze zemí v EU novějších se povědomí o tom, že zaměstnavatelé mají vybavovat své zaměstnance pracovními smlouvami v různých překladech, neustále zvyšuje,“ uvedl rezort.
Nejčastěji se provinili řidiči z Německa, kteří přijeli do ČR a neměli buď žádnou pracovní smlouvu, nebo jí neměli přeloženou do češtiny. Při namátkových kontrolách bylo odhaleno bez povinných dokumentů 31 z 33 německých řidičů, osm z devíti rakouských, pět ze sedmi polských a dále řidiči z Velké Británie, Portugalska, Rumunska, Chorvatska, Španělska, Řecka nebo Slovenska.
„Výsledky tak opět potvrzují, že na území západních sousedů se kontrolují výhradně řidiči východních dopravců, a pravidla pro vysílání tak západní státy zneužívají pouze pro ochranu vlastního trhu, nikoliv k ochraně práv zaměstnanců, jimiž nové povinnosti hájí při jednáních,“ uvedla europoslankyně Martina Dlabajová (ANO, ALDE).
Ťok uvedl, že výsledky Česká republika využije při vyjednáváních o podobě Balíčku mobility. „Předá je příslušným ministrům a eurokomisařce pro dopravu Violetě Bulc,“ podotkl ministr.
Bojkot kompromisu
Obecná pravidla pro vysílání pracovníků, vztahující se na všechny sektory, platí od roku 1996 a byla ušita na míru stavebnictví. Mobilní povaze práce řidičů ale nevyhovují. Evropská komise proto loni přišla s návrhem na úpravu této oblasti, který představila v rámci silničního balíčku. V něm se zabývá různými předpisy pro silniční dopravu. Pro Česko je důležitá část věnující se sociální ochraně, která kromě mezd upravuje například i dobu odpočinku.
Dopravní výbor Evropského parlamentu v červnu odhlasoval kompromis, který byl přijatelný i pro české dopravce. Stanovil mimo jiné výjimku pro mezinárodní silniční dopravu, která měla být z pravidel pro vysílání pracovníků do zahraničí vyňata. Tuto dohodu ale europoslanci odmítli na červnové plenární schůzi.
Zjištění ministerstva dopravy proto využije i europoslankyně Dlabajová, která již dlouhodobě výjimku pro mezinárodní dopravu prosazuje.
„Závěry kontrol budu prezentovat také svým kolegům v Evropském parlamentu při dalším jednání o silničním balíčku, který měl chaos na trhu silniční dopravy konečně vyřešit, ale jehož přijetí je paradoxně právě díky bojkotu některých západoevropských kolegů stále v nedohlednu,“ uvedla Dlabajová. Západoevropské země podle ní svým přístupem zbytečně prodlužují období právní nejistoty pro české firmy.