V EU se má cestovat chytřeji, Komise chce dopravu více propojit s digitální agendou

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: graur razvan ionut

Snížení dopravní zátěže na silnicích, zlepšení životního prostředí a pohodlnější cestování. Takové cíle si EU slibuje od vytváření inteligentních dopravních systémů. Podle evropského komisaře pro oblast dopravy Siima Kallase však členské státy pokulhávají ve vzájemné spolupráci a sdílení dat.

Cestování po EU by mělo být v budoucnu snadnější díky chytrým technologiím. Evropští ministři dopravy a telekomunikací tento týden v kyperské Nikósii diskutovali o propojení evropské digitální agendy s Bílou knihou o dopravě z roku 2011. Evropská doprava by podle nich díky tomu mohla být integrovanější a efektivnější.

V kyperském hlavním městě jednali ministři o možnostech lepšího propojení dopravních systémů železniční a autobusové dopravy. Zajímali se především o pokrok ve vytváření tzv. inteligentních dopravních systémů (intelligent transport systems – ITS), jejichž cílem je umožnit pasažérům pohodlnější cestování.

Unie usiluje o celkové zefektivnění dopravy a snížení zátěže, která je kladena na evropské silnice. Podle údajů Evropské komise vzroste frekvence nákladní dopravy do roku 2020 o 55 %. V případě osobní dopravy by mělo jít o 36 %.

Jedním z dopadů tohoto vývoje je mimo jiné nárůst spotřeby energie, a zároveň s tím nárůst emisí skleníkových plynů. Evropská unie odhaduje, že jejich množství v dopravě vzroste do roku 2020 o 15 %.

Podle evropských představitelů by inteligentní dopravní systémy pomohly snížit dopravní zpoždění o 20 % a také zabránit 30 % dopravních nehod. Navíc podporují celkovou evropskou mobilitu.

Více spolupráce

Podle evropského komisaře pro oblast dopravy Siima Kallase však zatím vytváření ITS v Evropě pokulhává. Na vině jsou prý především členské státy, které nejsou ochotné vzájemně sdílet informace a provádět koordinovaná opatření, aby cestujícím usnadnily plánování jejich cest skrz Evropu.

„Aby mohla být současná infrastruktura co nejlépe využívána, je třeba zajistit dostupnost všech důležitých informací, jako jsou jízdní řády nebo údaje o kapacitě dopravních prostředků,“ prohlásil komisař.

Zlepšení této situace by přitom podle něj umožnilo rozvoj nových služeb na poli plánování cest nebo rezervace jízdenek.

„Náklady nejsou tak vysoké, když je porovnáme s investicemi do tradiční infrastruktury, jako je výstavba silnic a tunelů,“ dodal na tiskové konferenci po setkání ministrů Fotis Karamitsos z generálního ředitelství Komise pro oblast dopravy.

Pro financování ITS by exekutiva ráda využila například nový Nástroj pro propojení Evropy nebo prostředky z rámcového programu pro výzkum a inovace Horizont 2020.

S námitkami proti způsobu vytváření inteligentních systémů v dopravě se však ozval evropský úřad pro ochranu osobních údajů. Sdílení informací, které má usnadnit například rezervace jízdenek, by prý mohlo vést k ohrožení bezpečnosti některých dat.