Po Česku jezdí 300 elektromobilů, aut na stlačený plyn je 7.000. Čeho bude víc?

zdroj: Shutterstock; autor: ruigsantos

V Česku dnes (4. června) startuje roadshow, která má představit výhody stlačeného zemního plynu v dopravě. Čistá mobilita, to jsou ale také elektromobily. Kterých aut bude v České republice jezdit v příštích letech víc? A jaké technologie by měl stát podporovat?

Na stopadesátikilometrovou roadshow po čtyřech českých městech dnes vyráží deset vozů poháněných stlačeným zemním plynem (CNG). Projekt nazvaný Green Corridor 2014 má lidem představit využití CNG v dopravě.

Ode dneška do soboty by měla CNG auta navštívit Vysoké Mýto, Hradec Králové, Pardubice a Mladou Boleslav. Tam se ostatně na konci května začala nově vyrábět Škoda Octavia s pohonem právě na stlačený zemní plyn.

„V Rakousku prodej elektromobilů překonal prodej vozidel na zemní plyn. Nás to také čeká,“ říká předseda Asociace elektromobilového průmyslu Marušinec.

„Za poslední čtyři roky u nás přibylo 5.000 CNG vozidel. Rádi bychom každého zájemce seznámili s výhodami CNG i s vozy, které jsou na trhu,“ řekl novinářům výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS) Jan Ruml.

„Během roku by mohl být v Česku pro motoristy nejméně dvojnásobek plnicích CNG stanic, a tak očekáváme, že se počet CNG vozidel začne výrazně zvyšovat,“ dodal.

Sto tisíc elektromobilů

V současnosti jezdí po České republice více než 7.000 vozidel na CNG. Poslední meziroční nárůst byl přitom vyšší než 2.000 aut. Na trhu je asi 35 typů osobních sériově vyráběných vozidel. S dodávkami, nákladními vozy a autobusy je to celkem 65 typů.

Auta na plyn ovšem nejsou jediný způsob, jak rozvíjet čistější silniční dopravu, upozorňuje předseda Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP) Jaromír Marušinec.

„V Česku je nyní asi 300 elektromobilů. Podle mého odhadu jich bude v roce 2020 jezdit pět tisíc a v roce 2030 okolo sta tisíc. V Rakousku již prodej elektromobilů překonal prodej vozidel na zemní plyn. A nás to také čeká,“ tvrdí.

Domácí energie

V České republice se ročně vyrobí skoro 90 TWh elektrické energie – a 17 Twh z toho se každý rok vyveze do zahraničí, vysvětluje.

„V současné době jsou energetické zdroje schopny bez jakýchkoli investic zajistit v nevytížených nočních časech dodávku 4 TWh. A toto množství energie stačí již dnes pro denní provoz milionu elektromobilů,“ řekl EurActivu.  

Výhodou stlačeného zemního plynu je vedle nižších emisí škodlivých látek a CO2 také nižší cena ve srovnání s klasickými palivy. Ale cena elektřiny na ujetý kilometr je podle předsedy ASEP ještě výrazně nižší.  

„A umíme si ji vyrobit v Česku sami. Ostatní paliva v dopravě dovážíme z oblastí, kde plyn slouží k politickému tlaku a zbytečným válkám. Peníze vydělané v Česku posíláme ven,“ dodává. 

Píseň budoucnosti

Podle Jana Rumla z ČPS je ale rozvoj elektromobility věc vzdálenější budoucnosti. Důraz na elektromobily podle něj souvisí s evropskou politikou obnovitelných zdrojů.

„Ve dne svítí slunce a v noci fouká vítr. Nejvíce se ale z těchto zdrojů většinou vyrobí tehdy, když tu elektřinu nikdo nepotřebuje. Pokud budou v Evropě miliony aut, které budou moci v době přebytku tu energii využívat a nabíjet si baterie, je to relativně dobrá idea,“ řekl redakci v nedávném rozhovoru.  

„Elektromobilita je nosná myšlenka, ale v krátkodobém horizontu je neuskutečnitelná. Ani baterie zatím nejsou na potřebné úrovni,“ tvrdí ředitel Českého plynárenského svazu Ruml.

Smysl to ale podle něj má pouze tehdy, když se elektřina bude vyrábět právě z čistých zdrojů. „Z tohoto pohledu je elektromobilita nosná myšlenka, ale v krátkodobém horizontu je podle mě neuskutečnitelná, protože ani baterie zatím nejsou na potřebné úrovni,“ uvedl.

Situace na trhu s plynem se podle něj navíc mění, například i díky začínajícímu rozvoji dodávek zkapalněného zemního plynu (LNG).

Národní akční plán

Podle Marušince by každopádně měla mít elektromobilita v Česku stejnou podporu jako CNG. „Chceme nyní připravit strategii, která nebude elektromobilitu v České republice brzdit,“ řekl EurActivu.

Šanci na to mají zastánci elektromobility v rámci přípravy Národního akčního plánu Čistá mobilita, která je právě ve svých počátcích. Nový plán by měl podpořit využívání alternativních paliv a zvýšit počet čistých a energeticky účinných vozidel na českých silnicích. Má pamatovat i na podporu výzkumu a vývoje v této oblasti.

Kromě pracovní skupiny, která připravit strategii pro rozvoj elektromobility, už existuje také podobná skupina pro využití zemního plynu v dopravě. První výsledky jejich práce lze ale podle informací EurActivu očekávat až během léta.

Autor: Adéla Denková