Platební karta jako jízdenka: Dopravci zvažují možnosti

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: David Castillo Dominici.

Zprostředkovatelům plateb kartami se rýsuje šance na expanzi do nového trhu – České dopravní podniky začaly řešit, jak přijímat bankovní bezkontaktní karty nejen jako platební řešení, ale případně také jako nosič jízdenky v tramvajích, vlacích či autobusech.

Doprava představuje díky množství zákazníků a plateb velmi lákavé odvětví. Například jen v Praze se loni prodalo přes 46 milionů klasických jízdenek za 1,2 miliardy korun. Při průměrném poplatku za bezkontaktní platbu kartou 0,6 procenta se tak dá hovořit až o několika milionech korun ročně jen z činnosti DPP. 

Na přelomu roku vznikla pracovní skupina složená ze zástupců městských dopravních podniků, České asociace organizátorů veřejné dopravy a z manažerů asociace Visa a společnosti MasterCard. V projektu jako konzultant figuruje také Česká spořitelna. 

„Elektronické odbavení cestujících prozatím nepoužíváme a právě standardizace a interoperabilita by mohla jeho zavedení v našich podmínkách usnadnit,“ uvedl vedoucí útvaru strategie a řízení dopravy DP města České Budějovice Radek Filip

Jeden čip pro všechny

Uvedená pracovní skupina chce už letos v červnu vydat návrh, jak vytvořit jednotný koncept využití dostupné čipové technologie pro všechny dopravních podniky. „Tento plánovaný koncept by měl zajistit, aby cestující věděli, jak své karty v dopravě používat bez ohledu na místního dopravce nebo město,“ vysvětlil Marcel Gajdoš z asociace Visa Europe.

Následně začne testování systému ve vybraném městě. První ostré spuštění však dopravní podniky očekávají nejdříve za dva roky. „Výhodou celého systému je efektivita takového řešení a velmi nízké vstupní náklady nejen pro dopravce, ale i cestujícího,“ upozornila Martina Kirchrathová z MasterCard ČR a SR. 

Osobní data cestujících zůstanou utajena. Karta totiž v systému vystupuje pouze jako prostředek platby či nosič jízdenky, veškeré systémy spravující dopravní kupony si budou dopravní podniky zajišťovat samy.

„Pokud si ověříme, že tento systém je použitelný a užitečný pro naše zákazníky, budeme zvažovat možnost využití bezkontaktních bankovních karet pro potřeby placení jízdného v MHD,“ tvrdí tisková mluvčí DP města Brna Linda Hailichová.

„Naším prvním výstupem bude pořízení nového odbavovacího systému, který plánujeme v roce 2015. Jsme konzervativní, a proto uvažujeme pouze s možností placení jednotlivého jízdného prostřednictvím bezkontaktních platebních karet,“ uvedl výkonný ředitel DP města Ústí nad Labem Radek Chobot.

Celý článek najdete na webu E15.cz.