Nová pravidla pro dopravce dostala zelenou od Rady EU

© Shutterstock

Ministři dopravy členských států EU se dnes shodli na své vyjednávací pozici v otázce klíčové reformy dopravního sektoru.

Změna pravidel, na které se Rada EU dohodla, se mimo jiné týká pracovních podmínek řidičů kamionů, pravidel vysílání řidičů a přístupu na trh silniční dopravy. Zejména na řidiče mezinárodní kamionové dopravy by se pak nově měla za určitých podmínek vztahovat jiná pravidla než na ostatní pracovníky vyslané do ciziny, což je krok, o který ČR dlouhodobě usiluje.

„A dohoda je na světě. Po roce a půl velmi ostrých jednání se členské státy dohodly na budoucích pravidlech mezinárodní silniční dopravy v EU. Poslední krok byl jednoznačně nejtěžší. Teď je řada na Evropském parlamentu,“ napsal na twitteru Jaroslav Zajíček z českého zastoupení při EU.

„Dnešní dohoda je o zajištění spravedlivějších pravidel pro řidiče a dopravce a zvýšení efektivity národních kontrolních úřadů. Profesionální řidiči budou těžit z lepších pracovních podmínek a dopravci operující napříč různými členskými státy budou mít větší právní jistotu,“ uvedl rakouský ministr dopravy a inovací Norbert Hofer.

Součástí dohody je úplné vynětí transitu a bilaterální přepravy z pravidel vysílání pracovníků, což je něco o co ČR dlouhodobě usilovala. V otázce takzvané kabotáže, tedy provozování dopravy uvnitř jiného členského státu, zůstává zachován stávající režim umožňující tři operace v sedmi dnech.

Západní dopravci nedodržují evropská pravidla pro vysílání pracovníků, zjistilo ministerstvo dopravy

Většina zahraničních dopravců nedodržuje evropská pravidla pro vysílání pracovníků v silniční dopravě. Vyplývá to z letní kontroly ministerstva dopravy společně s ministerstvem práce a sociálních věcí.

Nově je pak stanoveno období takzvaného „cooling off“, neboli přestávky mezi kabotáží, v podobě pěti dní. Řidiči je podle pravidel umožněno trávit dva zkrácené týdenní odpočinky po sobě v kabině vozidla, pravidelný týdenní odpočinek musí ale trávit mimo vozidlo. Dopravce musí organizovat práci řidiče tak, aby mu bylo umožněno vrátit se domů každé tři nebo čtyři týdny, a to v závislosti na čerpání odpočinku.

Dále by podle nových pravidel měla vozidla provozující mezinárodní dopravu a kabotáž být do konce roku 2024 vybavena smart tachografy druhé generace. V mezidobí bude řidič muset zadávat kód země v současném tachografu ihned po překročení hranic.

Dohoda ministrů dopravy však neznamená konec vyjednávání. Na budoucích pravidlech se musí dohodnout i Evropský parlament.