Nová auta by měla vypouštět méně emisí. Návrh schválený europarlamentem ale naráží na kritiku

© Shutterstock

Evropský parlament se dnes vyslovil pro přísné snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut. Podle automobilového průmyslu jsou ale nastavené limity až příliš ambiciózní.

Europoslanci zvedli ruku pro návrh, podle kterého od roku 2030 nově vyrobená auta budou muset vypouštět o 40 procent oxidu uhličitého méně, než stanoví norma pro rok 2021.

Evropská komise přitom navrhovala limit od roku 2025 snížit o 15 procent a od roku 2030 o 30 procent. Výbor europarlamentu pro životní prostředí návrh Komise ještě více zpřísnil, a to na snížení o 20 procent od roku 2025 a o 45 procent od roku 2030.

Ještě před hlasováním se očekávalo, že europoslanci návrh výboru odmítnou, neboť příliš tvrdé limity by podle kritiků ohrozily stávající pracovní místa v automobilovém průmyslu a podvázaly hospodářský růst. V ČR zaměstnává automobilový průmysl až 115 tisíc lidí.

Po osobních autech a dodávkách bude mít EU emisní limity i pro velké náklaďáky

Těžké nákladní automobily se na celkových emisích CO2 ze silniční dopravy podílejí asi čtvrtinou. Zatím pro ně v EU neplatily žádné limity. Nově je má zavést dnešní návrh Evropské komise. Tradičně ho kritizují jak ekologové, tak výrobci aut.

Kriticky se k přísným omezením stavěly i členské státy se silným automobilovým odvětvím. Snížení o 40 procent od roku 2030, které navrhuje Evropský parlament, je o pět procentních bodů více, než je postoj České republiky. Proti přísnému limitu je i řada českých europoslanců.

„Jakkoli souhlasím s tím, že EU musí bojovat za lepší klima, nařízení nových emisních limitů, jak jej navrhl Evropský parlament, jsem nepodpořila,“ uvedla česká europoslankyně Dita Charanzová (ANO, ALDE).

„Jde o přehnaně ambiciózní návrh, evropský automobilový průmysl by takové podmínky mohly poslat ke dnu,“ dodala. S výsledkem hlasování nesouhlasí ani její stranická kolegyně Martina Dlabajová či europoslanec za ODS Evžen Tošenovský.

EU bude v příštích letech dohánět světový rozvoj elektromobility

Na konci příští dekády má v EU jezdit výrazně víc aut na elektřinu. Automobilky ale žádají více času, než kolik jim v navržené legislativě dává Evropská komise. Ekologové si naopak myslí, že průmysl může na čistá auta přejít rychleji.

Výsledek hlasování nepotěšil ani výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP Zdeňka Petzla. Podle jeho slov potřebuje automobilový průmysl pro změnu pozvolnější tempo.

„Čistá mobilita nemůže být zákazníkovi vnucená, musí na ní být připraven a bude si ji moci užít až ve chvíli, kdy na něj bude připravena jak legislativa, tak svět kolem nás, včetně podpůrných opatření a dobíjecí infastruktury,“ uvedl Petzl.

Návrh Evropský parlament schválil poměrem hlasů 389 proti 239. Jeho rozhodnutí ale ještě prodiskutují členské státy EU. Konečná podoba limitů se tak ještě může změnit.