Modernizace regionálních železničních tratí je ohrožena, dotace budou zřejmě směřovat jinam

© Pixabay

Česko bude muset v příštím programovém období hledat nové zdroje na modernizaci regionálních železničních tratí. Dotace z evropských fondů, které se doposud na jejich modernizaci soustředily budou totiž v příštím období zaměřeny jinam.

Náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček dnes na Žofínském fóru uvedl, že po roce 2020 budou peníze použity především na stavby a rekonstrukce koridorů patřících do takzvaných transevropských dopravních sítí. Tam patří zejména důležité dálkové tratě. Vyplývá to zatím z tvorby programů financování z evropských fondů pro období 2021-2027.

„To pro nás může být v případě regionálních tratí problém. Budeme muset hledat peníze z jiných zdrojů,“ řekl Čoček. Vedle nových zdrojů financování, jako jsou úvěry nebo větší zapojení soukromého sektoru, může být řešením převedení peněz z jiných oblastí. To ale bude podle náměstka problematické. „Nemůžeme škrtat na dálničních projektech a jinde,“ dodal.

Z Plzně do Rokycan za 11 minut. S modernizací trati pomohly fondy EU

Cestující z Plzně do Rokycan využívají od listopadu 2018 modernizovaný úsek železniční trati spolufinancovaný EU. Výhodou je rychlejší spojení a podle kraje také zatraktivnění Rokycan pro firmy a zájemce o bydlení. Stavba podle odborníků ovšem přináší komplikace pro nákladní dopravce.

Ohroženy tak mohou být rekonstrukce zejména lokálních tratí mimo velká města. Podpora regionálních železnic, které fungují v rámci integrovaných dopravních systémů, by mohla pokračovat. Čoček ovšem upozornil, že při tvorbě nového programového období zůstává mnoho nevyjasněných otázek a podmínky čerpání evropských peněz se ještě mohou změnit.

Právě integrovaná doprava na železnici zaznamenává v posledních letech růst, kdy se na kolejích smazává rozdíl mezi městskou a regionální dopravou. To vede k přetěžování tratí, podle Čočka jsou požadavky na počet spojů už vyšší, než jsou kapacity železnic. Na to doplácejí zejména nákladní dopravci, kteří zejména u velkých aglomerací musí často čekat nebo jezdit po objízdných trasách.

Počet cestujících na železnici roste nepřetržitě posledních deset let. Loni vlaky přepravily více než 189,6 milionu pasažérů, což je meziročně o 6,5 milionu více.

Česko dostane z evropských fondů méně peněz na asfalt

Kvalita silnic v České republice pokulhává za evropským i světovým průměrem. Podle statistik Světové obchodní organizace z roku 2018 se ČR v rámci Evropské unie řadí až na dvacátou příčku, horší silnice mají například v Maďarsku, Rumunsku či Bulharsku.