Letecké společnosti se bouří proti emisním povolenkám

Zdroj: WikimediaCommons.org, autor: Manuel Ballester Sánchez.

Zástupci světových aerolinek o víkendu ostře kritizovaly plány Evropské unie zařadit od roku 2012 letecký průmysl do systému obchodování s emisními povolenkami. Někteří přepravci chystaná opatření označují za nelegální a chtějí je napadnout u evropských soudů. EU si ale zjevně hodlá stát za svým.

Pokud bude Brusel od příštího roku světové letecké společnosti s cílovými destinacemi na území EU nutit k účasti v systému obchodování s emisními povolenkami (ETS), může se dočkat odvetných opatření v podobě obchodních válek a soudních žalob. Ostrá slova na adresu plánu zazněla v neděli ze Singapuru, který hostil schůzku zástupců leteckého průmyslu.

Přepravci se obávají růstu nákladů, který by podle mnohých mohl být pro některé aerolinky likvidační. Plán, podle nějž si budou muset všechny letecké společnosti, které přistávají a odlétají z evropských letišť, od 1. ledna 2012 zajišťovat povolenky na vypouštění skleníkových plynů, velká část průmyslu odmítá jako protiprávní. Přepravci ze zemí mimo EU argumentují tím, že Brusel po nich nemá právo žádat, aby se do ETS zapojily.

Evropská unie o zahrnutí letecké dopravy do evropského systému obchodování s emisními povolenkami rozhodla v roce 2008. Účastí v ETS chce EU letecké odvětví přimět ke snižování svého podílu na světových emisích skleníkových plynů. Ten sice není příliš vysoký (dosahuje 2-3 %), ale rychle roste.

Evropská komise letos v březnu leteckému odvětví stanovila pro rok 2012 strop ve výši 213 milionů tun oxidu uhličitého a od roku 2013 počítá s jeho snížením na úroveň 208 milionů tun CO2. 

82 % povolenek mají společnosti dostat zdarma, dalších 15 % si budou muset dokoupit a 3 % EU vyhradila jako rezervu pro nové přepravce, kteří v budoucnu vstoupí na trh (EurActiv 8.3.2011).

Letecké společnosti se ale povolenek bojí. V době zvýšené nejistoty ohledně dalšího vývoje světové ekonomiky podle nich může plán ohrozit očekávané výnosy v celém odvětví.

Podle generálního ředitele Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) Giovanniho Bisignaniho přibývá zemí, které s plánem „silně nesouhlasí“ a považují jej za protiprávní. Je třeba udělat vše pro to, aby státy nesáhly po odvetných opatřeních, která by v době, kdy je Evropa ve „fázi přežívání“, mohla být „polibkem smrti“, řekl Bisignani agentuře Reuters.

Nejhlasitějšími odpůrci plánu jsou čínské a americké aerolinky. Zástupci leteckých společností a diplomaté agentuře sdělili, že Čína evropským leteckým společnostem a francouzskému výrobci letadel Airbus pohrozila odvetnými opatřeními, pokud EU od zapojení světových přepravců do ETS neupustí.

Asociace amerických leteckých přepravců ATA se plánovaná opatření chystá napadnout u evropských soudů. Podle nejmenovaného zdroje by se soud v Lucemburku měl stížností několika amerických společností zabývat již 5. července.

Právními kroky podle informací z čínských médií pohrozily i čínské společnosti. Žalobu prý připravuje například společnost China Southern.

Evropská komise tlaku leteckého průmyslu ale ustupovat nehodlá. Komisařka pro klimatické změny Connie Hedegaard v této souvislosti agentuře Reuters řekla, že „ve chvíli, kdy některé skupiny začnou evropským společnostem vyhrožovat, by si Evropa měla stát za svým“.

Možnost dalšího jednání ale nevyloučila. Komise minulý týden zaslala asociaci čínských leteckých společností dopis, ve kterém dala najevo ochotu udělit čínským přepravcům výjimku z ETS v případě, že země bude schopná prokázat, že učinila opatření vedoucí ke srovnatelnému snížení emisí.

(EurActiv ve spolupráci s Reuters.)