Evropská komise v úterý (20. srpna) snížila navrhovaná cla na elektrická auta vyráběná v Číně a dala tak jasný signál, že je otevřená tomu řešit dlouhotrvající obchodní spor u jednacího stolu. Tento krok by mohl zmírnit napětí mezi Bruselem a Pekingem.
Komise rozhodla, že předběžná cla všech tří vyšetřovaných čínských výrobců automobilů se sníží, a to u společnosti BYD ze 17,4 na 17 procent, u společnosti Geely z 19,9 na 19,3 procenta a u společnosti SAIC z 37,6 na 36,3 procenta.
Cla uložená „nezařazeným“ společnostem, které nespolupracovaly při šetření Komise, se také sníží, a to z 37,6 na 36,3 procenta.
Komise tento krok odůvodnila tím, že cla snížila na základě „opodstatněných“ připomínek ze strany relevantních aktérů.
Unijní exekutiva také oznámila, že cla uvalená na amerického výrobce automobilů Tesla, který požadoval individuální celní sazbu, se výrazně sníží z původní úrovně 21 procent na devět procent. Komise to odůvodnila tím, že Tesla, která vyrábí i v Číně, tam od státu dostává méně dotací než domácí čínské firmy, což by se pak mělo odrazit i v unijních clech.
Úterní oznámení je od června, kdy byla prozatímní cla představena, zatím nejjasnější signál, že Komise je ochotná se s čínskou protistranou „usmířit“. „Určitě lze najít řešení, ale musí být založeno na datech,“ řekl k tomu mluvčí EK Olof Gill.
„Dovolte mi, abych jasně řekl, že nebylo přijato žádné konečné politické rozhodnutí,“ dodal.
„EU je i nadále otevřená tomu, aby společně s čínskou vládou dosáhla účinného a s WTO slučitelného řešení, které by řešilo problémy se subvencováním, které odhalilo šetření (Komise),“ prohlásil Gill.
„Obrázek, který máme v této fázi… ještě není vytesaný do kamene,“ řekl další zdroj.
„Probíhají (jednání) o rozhovorech s Čínou. EU doufá, že se jí podaří dosáhnout alternativního řešení,“ dodal zdroj.
Komise neupřesnila, jak by alternativní řešení vypadalo, a odmítla spekulovat o tom, zda by nově revidované úrovně procent znamenaly celkové zvýšení nebo snížení očekávaného objemu peněz získaných z cel.
„Je na Číně, aby navrhla řešení, které by bylo v souladu s pravidly WTO a které by řešilo (…) podle nás nezákonné subvence, které Komise odhalila při svém pečlivém šetření založeném na důkazech,“ řekl Gill.
Pokud jde o dosavadní dopady, podle společnosti Dataforce bylo v červenci v 16 zemích Evropské unie zaregistrováno téměř o polovinu (45 procent) méně elektromobilů vyrobených v Číně než v červnu. Odborníci to připisují právě zvýšeným clům, která začala platit 5. července.
Velká vlna čínských elektroaut?
Trvalá cla začnou pravděpodobně platit až 30. října, a to poté, co o nich budou hlasovat členské státy EU. K zablokování cel jsou zapotřebí hlasy 15 zemí, které představují nejméně 65 procent obyvatel bloku. Podle dostupných informací hlasovaly v červencovém „konzultačním“ hlasování proti clům pouze čtyři členské státy.
Komise ale upozornila na to, že existuje „riziko“, že začátek platnosti cel až na konci října povede k tomu, že do Evropy do té doby dorazí velká vlna čínských vozidel.
„Samozřejmě (…) existuje riziko, že se začnou hromadit v Evropě, ale převoz aut z Číny nějakou dobu trvá. Existuje proces, který se musí dodržet,“ uvedl jeden z úředníků.
EU se prý „bude snažit postupovat co nejrychleji“ a „je možné, že cla budou zavedena dříve než 30. října“. Termín na konci října prý „je posledním možným termínem, pokud však vše půjde dobře, může to být i rychleji“.
Oznámení Evropské komise přichází poté, co Čína minulý týden podala oficiální stížnost u Světové obchodní organizace a stěžovala si, že opatření EU „vážně porušují pravidla WTO“. Komise opakovaně ujistila, že její šetření je v souladu s pravidly této globální organizace.
Rozhodnutí snížit cla by mohlo zmírnit rostoucí obchodní napětí mezi Bruselem a Pekingem. V posledních měsících exekutiva EU totiž kromě elektrických vozidel oznámila ještě antidumpingová šetření větrných turbín a solárních panelů vyrobených v Číně. Minulý měsíc zároveň uvalila cla ve výši až 36,4 procenta na čínská biopaliva.
Čína „na oplátku“ v posledním půlroce zahájila vlastní antidumpingové sondy do evropského vývozu brandy a vepřového masa. Nově pak podle ČTK spustila také antisubvenční vyšetřování dovozu mléčných výrobků z Unie. Peking prověří 20 dotačních programů z celé EU, speciálně se ale zaměří na osm zemí včetně České republiky.