Europoslanci požadují bezpečnější autonomní vozidla. Mají více chránit zdraví i osobní data

[© Shutterstock/metamorworks]

Autonomní doprava může zvýšit bezpečnost a plynulost na silnicích, přispět k čistšímu vzduchu nebo vytvářet nová pracovní místa. Musí být ale zajištěna dostatečná ochrana a kontrola osobních údajů, která vozidla vytvářejí.

Evropský parlament (EP) vidí v autonomních dopravních prostředcích velký inovační potenciál, chce ale, aby Evropská komise vypracovala strategii kybernetické bezpečnosti a uživatelské ochrany dat související s jejich provozem. Dnes se na tom na plenárním zasedání ve Štrasburku shodli europoslanci.

Kromě toho ve svém nezávazném usnesení EP dále navrhuje, aby legislativa EU týkající se automatizované mobility zahrnovala všechny druhy dopravy včetně té námořní, říční, dále drony dopravující zboží a železniční systémy. Strategie Komise pro mobilitu budoucnosti se nyní zaměřuje zejména na silniční vozidla.

Požadují dále povinné záznamníky dat v autonomních vozidlech pro případ nehody (jakési černé skříňky), nebo koordinovanou standardizaci na mezinárodní úrovni pro zajištění bezpečnosti a interoperability aut i přes hranice.

Stephan Kühn: Veřejná doprava musí nabízet stejnou svobodu jako auto

„Je také nutné dívat se na dopravní systém z pohledu dětí a rodin. Systém, který je bezpečný pro děti, bude prospěšný pro všechny, a to by se mělo stát při plánování standardem,“ říká o udržitelné městské dopravě německý poslanec Stephan Kühn.

Ochrana osobních údajů v automatizovaných autech

Uživatelé musejí mít podle dnes schváleného stanoviska EP, které není právně závazné, kontrolu nad svými osobními údaji i nad údaji, které vytvoří automatizovaná vozidla. S tím souhlasí i česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), která působí ve Výboru pro dopravu a cestovní ruch.

„Je důležité, aby uživatelé měli dostatečnou kontrolu nad tím, jaká data vozidlo vytváří a komu jsou poskytována. Musí být také dostatečně chráněni před kybernetickými útoky,“ uvedla Sehnalová.

Olga Sehnalová: Ochrana pracujících lidí je agendou sociální demokracie. Nikdo jiný to za ni neudělá

Dvojí kvalita výrobků, bariéry na vnitřním trhu, vzdělávání spotřebitelů, práva lidí s postižením nebo role sociální demokracie v EU – i to jsou otázky, které v současné době před volbami do Evropského parlamentu rezonují. V rozhovoru pro EURACTIV.cz na ně odpovídá Olga Sehnalová.  

Olga …

Europoslanci zároveň souhlasí s tím, že k vybraným palubním datům by měly mít v reálném čase přístup i některé třetí strany. Tento přístup, který podle europarlamentu umožní všem stranám využívat výhod digitalizace, musí být ale bezpečný a technologicky neutrální.

Evropští poslanci také žádají zajištění právní jistoty nejen uživatelům autonomních aut, ale i dalším zúčastněným stranám. To se týká mimo jiné pojištění či technických norem.

Současnost a budoucnost automatizovaných vozidel

Na evropském trhu jsou nyní k dispozici vozy s asistenčními či automatizovanými prvky řazené do úrovně jedna a dva. V této kategorii je vyžadován plný dohled řidiče, vůz ale může některé manévry vykonávat autonomně.

Technologicky rozvinutější autonomní vozy úrovní tři a čtyři, kdy je ale stále za řízení zodpovědný řidič, jsou v EU nyní testovány, na trh pak vstoupí po roce 2020. O deset let později se očekává zapojení do evropského provozu plně autonomních vozů, takzvané páté úrovně, které již řidiče vyžadovat nebudou. Všechna nově vyrobená auta by měla být vzájemně propojena kolem roku 2022.

Zákaz dieselů je teprve začátek. Němci se přiklánějí k čistým městům a udržitelné mobilitě

Obyvatelé německých měst chtějí čistší vzduch, méně aut v ulicích a více zeleně. Jedinou cestou je udržitelná mobilita a změna v myšlení lidí, říkají odborníci.

Autonomní osobní a nákladní vozy mohou podle EP zvýšit bezpečnost na silnicích, omezit dopravní zácpy nebo přispět ke snižování emisí skleníkových plynů. Právě v Česku patří silniční doprava, vedle spalování fosilních paliv při domácím topení a vytápění, k hlavním zdrojům lokálního znečištění ovzduší, jak vyplývá z loňské studie OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj), která po 13 letech hodnotila stav životního prostředí v České republice.

Vzájemným propojením autonomních aut si stroje mohou dát vědět, jakým místům se vyhnout či kde jsou volná parkovací místa. Díky samořiditelným vozům mohou navíc uživatelé jako lidé s handicapem nebo v pokročilém věku dostat lepší přístup k mobilitě, uvádí včerejší tisková zpráva EP.

Růst trhu s autonomními vozy má také přispět k tvorbě nových pracovních míst a zvýšit tržby automobilového i elektronického průmyslu.