Emise u osobních aut se mají snížit o 37,5 procenta. Výrobci automobilů to označují za nereálné

© Pixabay

Evropští poslanci dnes schválili návrh na snížení škodlivých emisí u nových osobních aut do roku 2030 o 37,5 procenta a u nových lehkých užitkových vozů o 31 procent.

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) už dříve označilo takový závazek za nerealistický. Krok bude mít podle něj dopad na pracovní místa v automobilovém průmyslu. Naopak podle ochránců životního prostředí není snížení emisí oxidu uhličitého o více než třetinu oproti výchozímu roku 2021 dostatečné.

S výrobci automobilů souhlasí i europoslankyně Dita Charanzová (ANO, ALDE), která s dnes schválenými limity nesouhlasí.

„Podpořme inovace, dejme zelenou všem novým technologiím, nemějme ale přehnané požadavky a neupínejme své úsilí pouze jedním směrem. Cíl snížit emise osobních aut vyrobených po roce 2030 o 37,5 % oproti dnešku je nereálný a může ohrožovat evropský automobilový průmysl,“ uvedla Charanzová.

Uvažovalo se i o 40 procentech

Naopak Stanislav Polčák (STAN, EPP) na druhou stranu upozornil, že Parlament mohl být k automobilkám i přísnější.

„I pro Českou republiku je toto téma citlivé, protože my jsme stát, který má své hospodářství zaměřené jednoznačně na automobilový průmysl. Na druhou stranu (dojednaný) kompromis je příznivější než to, co parlament původně navrhoval,“ řekl ČTK a Českému rozhlasu europoslanec Polčák, který působí ve výboru pro životní prostředí. Odkazoval tak na parlamentní návrh, který počítal se 40 procenty.

Podle Polčáka lze navíc očekávat, že do roku 2030 postoupí inovace v automobilovém průmyslu natolik, že nové předpisy nebudou mít na tento sektor dramatický dopad. To se podle něj ukázalo už na příkladu USA a Číny.

Výrobcům automobilů, jejichž průměrné emise přesáhnou stanovené limity, bude vyměřen takzvaný poplatek za překročení emisí. Evropská komise do roku 2023 zhodnotí, zda by tyto poplatky měly být využity k financování spravedlivého přechodu k mobilitě s nulovými emisemi a na podporu rozvoje dovedností pracovníků automobilového průmyslu.

Text, o němž dnes poslanci hlasovali, je výsledkem kompromisní dohody unijních institucí a členských států, které jej ještě musí formálně schválit.

Cíle omezit emise v dopravě, jediném odvětví, kde se emise nadále zvyšují, mají Unii pomoci dosáhnout do roku 2030 celkového snížení emisí skleníkových plynů o 40 procent.

U nákladních aut chceme v roce 2030 o 30 procent nižší emise, shodly se členské státy EU

Země EU chtějí, aby se emise oxidu uhličitého u nákladních automobilů a autobusů k roku 2030 snížily o 30 procent proti hodnotám roku 2019. Na okraj jednání ministrů životního prostředí Unie to dnes oznámilo rakouské předsednictví.