Ekologická auta: v ČR roste hlavně CNG, podporu má i elektromobilita

zdroj: Shutterstock; autor: Rus S

Vláda má zítra na programu jednání Národní akční plán čisté mobility, který má pomoci rozvoji alternativních paliv na českých silnicích. Hlavní důraz klade na stlačený zemní plyn a elektřinu, jejichž využití v Česku postupně roste. Vyrůstat by ale měly i stanice na zkapalněný zemní plyn a do budoucna se počítá s vodíkem.

Vláda zítra projedná Národní akční plán čisté mobility, podle kterého se má v Česku rozvíjet trh s alternativními palivy a především infrastruktura potřebná pro jejich využívání.

Plán cílí především na výraznější nástup vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) a elektřinu. Ze střednědobého a dlouhodobého hlediska pak myslí i na podporu zkapalněného zemního plynu (LNG) a v omezené míře také vodíku.

V ČR bylo v prvních 9 měsících letošního roku zaregistrováno 4 131 vozidlo na alternativní pohon.

Podobně jako po jiných zemích EU po Česku takový plán žádá evropská směrnice o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. Národní plány by se měly aktualizovat každé tři roky.

„Všechny členské státy EU musí zajistit, aby uživatelé vozidel na alternativní paliva mohli cestovat po celé EU bez problémů nedostatečné infrastruktury,“ vysvětluje místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS) Jiří Šimek.

CNG stanice přibývají

„Zatímco u některých paliv, jako například u LPG (propan-butan), je již infrastruktura dostatečná, v EU je stále ještě 23 států, které mají méně než 100 CNG stanic. Česká republika mezi ně bohužel ještě letos také patřila,“ dodává.

Stovku CNG stanic Česko překonalo až na podzim letošního roku.  Narůstá i počet vozidel, podle plynařů je to však teprve začátek.

„V České republice je registrováno 7 milionů vozidel a asi 4,5 tisíce veřejných čerpacích stanic. Současných asi 12 tisíc CNG vozidel a kolem sta veřejných plnicích CNG stanic je stále nepatrný zlomek veškeré dopravy,“ řekl k tomu Šimek.

Čas elektromobility přijde

V Česku roste i počet elektromobilů, jejich nástup je však pozvolnější.

Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu bylo v Česku v prvních devíti měsících letošního roku v Česku zaregistrováno 4 131 vozidlo na alternativní pohon. Více než polovinu z toho tvořila auta na CNG. Elektromobily měly na tomto počtu čtyřprocentní podíl a hybridy představovaly 17 procent.

Oproti evropskému průměru je podíl hybridních vozidel a elektromobilů přibližně třikrát nižší.

Do budoucna však lze očekávat další nárůst registrací – mimo jiné proto, že se rozšiřuje nabídka o nové modely vozů s elektrickým pohonem – věří skupina ČEZ, která v rámci projektu Elektromobilita provozuje v Česku 52 dobíjecích stanic.

„Koncem letošního roku odhady počítají s prolomením hranice 1 000 elektromobilů na českých silnicích. Elektromobily tak v České republice přestávají být atrakcí z kategorie technických zajímavostí a stávají se běžnou součástí zejména městského provozu,“ uvádí k tomu mluvčí Skupiny ČEZ pro obnovitelné zdroje Martin Schreier.

Klíčem jsou baterie

Dalšímu rozvoji by měl napomoci i Národní akční plán, který se vedle infrastruktury zabývá i dalšími podpůrnými opatřeními pro zavádění alternativních paliv.

Podle řady názorů však elektromobily čeká výrazný boom až poté, co se podaří zvýšit kapacitu jejich baterií. Současný průměrný dojezd elektromobilů je 120 až 150 kilometrů.

„Vývoj baterií postupuje velmi rychle,“ řekl k tomu EurActivu poradce německé kancléřky v oblasti klimatické politiky Hans Joachim Schellnhuber, který na konci září navštívil Prahu.

„Během deseti let budou k dispozici baterie, které umožní dojezd elektromobilů na 500 kilometrů – pak mohou na elektromobilitu přesedlat všichni, alespoň pokud mluvíme o střední třídě,“ myslí si.

LNG pro kamiony

Kromě CNG a elektromobility myslí Národní akční plán také na LNG. Do roku 2025 má být v republice 5 plnicích stanic, které budou sloužit především pro tranzitní dopravu.

„Naše republika leží uprostřed Evropy a tak jsme tranzitní zemí kamionové dopravy. Ta se výrazně podílí na emisích prachových částic. Díky velkému objemu této dopravy bude mít i zkapalněný zemní plyn pro Česko v budoucnu velký ekologický přínos,“ říká k tomu Šimek z ČPS.

Autor: Adéla Denková